آشنایی با تبلت‌های گرافیکی و بررسی ۱۰ نکتهٔ مهم در هنگام انتخاب و خرید

آشنایی با تبلت‌های گرافیکی و بررسی ۱۰ نکتهٔ مهم در هنگام انتخاب و خرید
در این مقاله، به معرفی مهم‌ترین ابزار کار هنرمندان دیجیتال، یعنی تبلت گرافیکی (یا همان قلم نوری) پرداخته و موارد مهمی را که باید هنگام انتخاب یک تبلت به آن‌ها توجه کرد، بررسی می‌کنیم.

آشنایی با انواع تبلت‌های گرافیکی (طراحی) و قلم‌های نوری

آشنایی با انواع تبلت‌های گرافیکی و قلم‌های نوری

یکی از ابزارهای بسیار مهم و البته جذاب که این روزها بر روی میز اکثر هنرمندان دیجیتال (و حتی بسیاری از کاربران عادی کامپیوترهای شخصی) به چشم می‌خورد، تبلت‌های گرافیکی است که با نام قلم‌ نوری یا قلم دیجیتال هم شناخته می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به معرفی این دستگاه‌ها بپردازیم و در ادامه، مواردی را که باید هنگام انتخاب و خرید یک تبلت گرافیکی مدنظر قرار داده شود، شرح دهیم. با ما همراه باشید. 

بخش اول: تبلت گرافیکی چیست؟
تبلت گرافیکی یا همان قلم نوری یا قلم دیجیتال، دستگاهی است که از یک صفحه دیجیتال با حساسیت به لمس یک قلم نوری (و در برخی مدل‌ها تماس دست)، تشکیل شده است. این دستگاه می‌تواند به انواع کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها (و در برخی مدل‌ها به تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند) متصل شده و جایگزین موس (یا اثر انگشت) شود. در حقیقت استفاده از یک تبلت گرافیکی، همانند استفاده از یک موس است، با این تفاوت که کاربر همانند یک قلم واقعی، توانایی کنترل بیشتری بر روی سطح صفحه‌نمایش دارد و می‌تواند کارهایی نظیر طراحی را درست همانند یک قلم‌وکاغذ واقعی انجام دهد (کاری که انجام آن با موس بسیار سخت و گاهی غیرممکن است). همچنین تبلت‌های گرافیکی به‌واسطه برخورداری از ویژگی‌هایی مثل حساس بودن به فشار یا زاویه قلم نوری، امکاناتی در اختیار کاربران قرار می‌دهند که عملا خارج از توانایی‌های موس است. از این رو، این وسیله، به جزئی جدایی‌ناپذیر از شرایط کاری گرافیست‌های و طراحان دیجیتال تبدیل شده است.

بخش اول: تبلت گرافیکی چیست؟


انواع تبلت‌های گرافیکی
تبلت‌های گرافیکی دارای یک دسته‌بندی بسیار کلی هستند که آن‌ها را به دو نوع ساده و مانیتوردار تقسیم می‌کند. تبلت‌های گرافیکی ساده، به مدل‌هایی گفته می‌شود که نیازمند یک صفحه‌نمایش جداگانه برای نمایش خطوط ترسیم‌شده هستند. در حقیت کاربر قلم نوری را بر روی یک سطح دیجیتال حرکت می‌دهد و تاثیر کار خود را بر یک صفحه‌نمایش جدا از تبلت گرافیکی می‌بیند. اما در تبلت‌های گرافیکی مانیتوردار، سطح دیجیتالی بر روی یک صفحه نمایش قرار داده شده تا کاربر بتواند به‌طور مستقل و درست مانند یک بوم واقعی، بتواند به طراحی خطوط در زیر دست خود بپردازد و آن را ببیند.

انواع تبلت‌های گرافیکی

نحوهٔ کار تبلت‌های گرافیکی
همان‌طور که گفته شد، تبلت‌های گرافیکی از دو قسمت تشکیل می‌شوند، اول، خود تبلت گرافیکی که شامل یک صفحهٔ دیجیتال است که به آن سطح فعال تبلت گرافیکی گفته می‌شود (در مدل‌های مانیتوردار، این صفحهٔ دیجیتال همان صفحه‌نمایش است) و دوم، یک قلم نوری که کاربر با دردست‌گرفتن و کشیدن آن بر روی صفحهٔ دیجیتال، به ترسیم خطوط و درنهایت طراحی‌کردن می‌پردازد. درست همانند یک قلم واقعی که بر روی کاغذ کشیده می‌شود و اثر خود را به‌جا می‌گذارد. اما تفاوت مهم میان قلم نوری و قلم واقعی این است که اثر قلم در دنیای مجازی بر روی یک صفحه‌نمایش قابل مشاهده است.

 نحوهٔ کار تبلت‌های گرافیکی

نصب و راه‌اندازی تبلت‌های گرافیکی بسیار آسان است. تنها کافی است که آن‌ها را از طریق کابل‌های رابط (که در اکثر موارد شامل پورت‌های USB می‌شوند) به یک کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ وصل کنیم. آن‌گاه با حرکت‌دادن نوک قلم نوری در نزدیک سطح فعال تبلت گرافیکی، نشانگر موس بر روی صفحه نیز حرکت خواهد کرد و هنگامی که نوک قلم نوری، سطح فعال قلم نوری را لمس کند، مانند موس اثرگذاری خواهد داشت، برای مثال، می‌توان با لمس سطح فعال، یک یا چند پوشه را انتخاب کرد، آن‌ها را باز کرد یا یک پنجره را بست، دقیقا تمام کارهایی که می‌توان با موس انجام داد. این موارد در نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فوتوشاپ هم دقیقا به‌همین شکل انجام می‌شود. برای مثال، با زدن بر روی ابزار قلم‌مو و بعد کشیدن قلم نوری بر روی سطح فعال تبلت گرافیکی، می‌توان هر خط دلخواهی را بر روی صفحه‌نمایش ترسیم کرد.

تبلت‌های گرافیکی بدون مانیتور

تنها نکتهٔ مهم بعد از اتصال تبلت‌های گرافیکی به یک کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ و پیش از استفاده از آن‌ها، نصب آخرین نسخه از درایور آن‌هاست. این کار به‌خصوص در مدل‌های ساده، برای منطبق کردن سطح فعال قلم به اندازهٔ صفحه‌نمایش بسیار واجب است. معمولا آخرین نسخه درایورهای تبلت‌های گرافیکی به‌راحتی و با یک جست‌وجوی ساده در سایت شرکت سازنده یافت می‌شود که می‌توانید نسخهٔ مناسب آن را براساس سیستم‌عاملی که با آن کار می‌کنید (ویندوز یا مک‌) دانلود و نصب کنید. آن‌گاه برای استفاده از تبلت گرافیکی خود هیچ مشکلی نخواهید داشت. معمولا همراه درایورها، یک نرم‌افزار برای تنظیمات تبلت گرافیکی هم بر روی سیستم شما نصب می‌شود که بااستفاده از آن می‌توانید کارایی قسمت‌های مختلف تبلت گرافیکی و قلم نوری را براساس سبک و نحوهٔ کار خود شخصی‌سازی کرده و کارایی آن‌ها را افزایش دهید.

انواع اتصال تبلت‌های گرافیکی

 


بخش دوم: چگونه یک تبلت گرافیکی مناسب را انتخاب کنیم؟
بسیاری از افراد هستند که با تبلت‌های گرافیکی آشنایی دارند، انواع آن را می‌شناسند و می‌دانند چگونه کار می‌کند، اما نمی‌دانند کدام‌یک از تبلت‌های گرافیکی موجود در بازار، برای آن‌ها و کاری که می‌خواهند با آن انجام دهند، مناسب‌تر است. مخصوصا که در حال حاضر، تنوع بسیار زیادی از تبلت‌های گرافیکی در بازار وجود دارد که باعث سردرگمی بیشتر در هنگام انتخاب و خرید نیز می‌شود. بنابراین در ادامهٔ مطلب قصد داریم به ذکر مواردی بپردازیم که باید هنگام خرید یک تبلت گرافیکی مورد توجه قرار بگیرد.

بخش دوم: چگونه یک تبلت گرافیکی مناسب را انتخاب کنیم؟

۱. اندازهٔ تبلت گرافیکی
اشاره به اندازهٔ یک تبلت گرافیکی ممکن است باعث سردرگمی مخاطب شود، زیرا معمولا وقتی از اندازهٔ یک تبلت گرافیکی صحبت می‌شود، منظور اندازهٔ سطح فعال آن است، نه ابعاد بیرونی و فیزیکی آن. منظور از سطح فعال، ناحیه‌ای مسطح از تبلت است که می‌توان روی آن طراحی کرد (عکس شمارهٔ فلان). البته بدیهی است که هرچه مساحت سطح فعال بیشتر باشد، ابعاد بیرونی آن تبلت گرافیکی نیز بزرگ‌تر خواهد بود.

۱. اندازهٔ تبلت گرافیکی


اما چگونه می‌توان فهمید چه اندازه‌ای برای کار کردن مناسب است؟
برخی معتقدند هرچه ابعاد یک تبلت گرافیکی بزرگ‌تر باشد، طراحی با آن بهتر انجام می‌شود، اگرچه این امر از جهاتی درست است، اما برای انتخاب اندازهٔ تبلت گرافیکی، بیش از حد کلی است و ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد. در حقیقت برای انتخاب اندازهٔ تبلت گرافیکی باید به کاری که قرار است با آن انجام دهید، یعنی نوع طراحی‌های خود توجه کنید. هرچه اندازهٔ تبلت گرافیکی بزرگتر باشد، نیاز شما به بزرگ‌وکوچک‌کردن و جابه‌جایی در هنگام طراحی کمتر خواهد بود و انتخاب یک تبلت با اندازهٔ بزرگتر می‌تواند انتخاب بهتری باشد، اما این فقط یه سمت ماجراست. زیرا از سوی دیگر:

- قیمت تبلت‌های گرافیکی با اندازهٔ آن‌ها رابطهٔ مستقیمی دارد. هرچه ابعاد تبلت بزرگ‌تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

- طراحی تبلت‌های گرافیکی بزرگ‌تر نیازمند حرکت دست در شعاعی بزرگ‌تر است که ممکن است هنگام کار چندان لذت‌بخش نباشد.

- هرچه تبلت‌های گرافیکی بزر‌گ‌تر باشند، سطح بیشتری از میز کار شما را اشغال خواهند کرد و ممکن است دسترسی به ابزارهای دیگر مانند صفحه‌کلید (که معمولا همیشه در کنار تبلت‌های گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند)، سخت‌تر خواهد شد.

- ممکن است شما جزو آن دسته از افراد باشید که مدام تبلت گرافیکی خود را جابه‌جا می‌کنند (مثلا بین خانه و کلاس درس یا محل کار)، در این‌صورت، یک تبلت کوچک‌تر با وزن کمتر می‌تواند برای شما گزینهٔ بهتری باشد. همچنین تجربه نشان داده که تبلت‌های گرافیکی کوچک‌تر، هنگام جابه‌جایی و حمل‌ونقل کمتر آسیب می‌بینند.

بنابراین، با توجه به نکات گفته‌شده، این تفکر که هرچه تبلت بزر‌گ‌تر باشد، کارایی آن بیشتر است، لزوما در همهٔ موارد و برای همهٔ افراد درست نیست (و البته اشتباه هم نیست) و نیازمند بررسی جوانب دیگر برای انتخاب تبلت گرافیکی مناسب است.

اندازهٔ مناسب تبلت گرافیکی برای کار چقدر است؟


۲. میزان حساسیت فشار قلم نوری
حساسیت به فشار، مهم‌ترین عاملی است که باعث می‌شود قلم نوری‌ای که شما در دست دارید، درست همانند یک قلم واقعی عمل کند و بسته به میزان فشار وارده از سوی دست شما، انواع خطوط پررنگ یا کم‌رنگ و همین‌طور خطوط ضخیم یا نازک را ترسیم کند (البته این یک ویژگی اجباری نیست و بیشتر نرم‌افزارهای متداول نظیر فتوشاپ، دارای تنظیماتی برای فعال یا غیرفعال کردن این ویژگی هستند).

۲. میزان حساسیت فشار قلم نوری


البته این روزها، تقریبا تمام مدل‌های تبلت‌های گرافیکی در بازار، دارای قلم‌هایی با ویژگی حساسیت به فشار هستند، اما نکتهٔ مهم برای طراحان، میزان این حساسیت است. معمولا در مدل‌های پایین‌تر و ارزان‌تر، این میزان حساسیت دارای ۲۰۴۸ سطح است، اما در مدل‌های بالاتر و گران‌تر (یا در برخی شرکت‌ها در همهٔ مدل‌ها)، این حساسیت به ۸۱۹۲ سطح می‌رسد که برای شبیه‌سازی طراحی واقعی، ایده‌آل به‌نظر می‌رسد. اگر شما تازه شروع به طراحی کرده‌اید، می‌توانید از مدل‌های ۲۰۴۸ شروع کنید، اما اگر مدتی از طراحی شما گذشته است، قطعا تبلت‌هایی با حساسیت فشار بالاتر را می‌توانند بیشتر به کار شما بیایند (هرچند که هنگام نوشتن این مقاله، مدل‌های ۲۰۴۸ بسیار قدیمی هستند و تقریبا تمام تبلت‌های گرافیکی موجود در بازار، از حساسیت فشاری با ۸۱۹۲ سطح بهره می‌برند).

۳. زاویهٔ قلم نوری
ویژگی دیگری که در سال‌های اخیر به تبلت‌های گرافیکی اضافه شده است، پشتیبانی آن‌ها از تشخیص زاویهٔ قلم نوری نسبت به سطح فعال تبلت گرافیکی و ایجاد تفاوت در خطوط ترسیمی براساس این زاویه است. برای توضیح بهتر این ویژگی، یک مداد را در نظر بگیرید که ابتدا با زاویهٔ ۹۰ درجه و سپس با زاویهٔ ۷۵ درجه نسبت به سطح کاغذ، بر روی آن خطوطی را رسم می‌کند. طبیعتا خطوط ترسیم‌شده با یکدیگر تفاوت دارند (خط اول نازک‌تر و خط دوم ضخیم‌تر خواهد بود). همین اتفاق  در تبلت‌های گرافیکی نسل جدید که از زاویهٔ قلم پشتیبانی می‌کنند نیز رخ می‌دهد و بسته به میزانی که به قلم نوری خود زاویه می‌دهید، خطوط می‌توانند نازک‌تر یا ضخیم‌تر ترسیم شوند. این امر کمک بسیار زیادی به شبیه‌سازی فرایند طراحی همانند دنیای واقعی می‌کند و باعث می‌شود کار با تبلت‌های گرافیکی، راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد.

۳. زاویهٔ قلم نوری


۴. دقت، نرخ پاسخ‌دهی و سرعت اثرگذاری
برای سنجش دقت تبلت گرافیکی یا Accuracy بر حسب اعشاری از واحد میلی‌متر بیان می‌شود و به صورت مثبت و منفی است. همانطور که قبل‌تر گفتیم هر نقطه برروی سطح تبلت گرافیکی با یک نقطه در صفحه نمایش متناظر است. دقت نشان می‌دهد این تناظر چقدر دقیق است. یعنی اگر مثلا مقدار این پارامتر در یک تبلت گرافیکی برابر ۰.۳ +/- میلی‌متر باشد یعنی وقتی روی تبلت گرافیکی با قلم یک نقطه می‌گذارید مکانی که نقطه روی مانیتور ظاهر می‌شود حداکثر سه دهم میلی‌متر یا به عبارت دیگر سه صدم سانتی‌متر خطا دارد. بدیهی هست هرچه این میزان کمتر باشد، بهتر خواهد بود.

نرخ پاسخ‌دهی یا Report Rate نرخ بیان می‌کند در ثانیه چند بار موقعیت قلم روی صفحه تبلت گرافیکی سنجیده می‌شود. هر چقدر این سنجش با دفعات بیشتری صورت بگیرد یعنی تبلت با دقت بیشتری موقعیت قلم و تغییر آن را تشخیص می‌دهد. ولی این نرخ به تنهایی فایده چندانی ندارد و تلفیق آن با وضوح است که ارزش پیدا می‌کند. یعنی اگر وضوح یک تبلت بسیار کم باشد، هرچقدر هم نرخ پاسخ‌دهی بالا باشد در عمل به درد نمی‌خورد.  نرخ استاندارد در تبلت‌های گرافیکی پیشرفته بالای ۲۰۰ RPS‌ است. یعنی در هر ثانیه بیشتر از ۲۰۰ بار وضعیت و موقعیت قلم سنجیده می‌شود.

سرعت اثرگذاری هم، یعنی میزان فاصلهٔ زمانی کشیدن خطوط (که براثر تماس قلم نوری با سطح تبلت گرافیکی انجام می‌شود) و ترسیم آن خط بر صفحه‌نمایش شما وجود دارد. هرچه‌قدر سرعت اثرگذاری تبلت گرافیکی بالاتر باشد، این زمان کمتر است و تاخیر به حداقل می‌رسد، درست شبیه قلم‌های واقعی که هم‌زمان با اثرگذاری بر کاغذ، خطوط ترسیم می‌شوند.

۴. سرعت اثرگذاری


البته نکتهٔ مهم دربارهٔ سرعت اثرگذاری این است که این پارامتر، علاوه بر قلم، به مشخصات دستگاه شما که تبلت گرافیکی را به آن متصل کرده‌اید (مانند کامپیوتر شخصی، لپ‌تاپ، تبلت یا گوشی هوشمند) نیز بستگی دارد و هرچه آن دستگاه از پردازنده مرکزی یا گرافیکی و همین‌طور حافظهٔ بیشتری برخوردار باشد، سرعت اثرگذاری بیشتر و زمان تاخیر کمتر خواهد بود. بنابراین، هنگام انتخاب یک تبلت گرافیکی، باید مشخصات دستگاهی که می‌خواهید تبلت را به آن وصل نمایید نیز اطلاعات کافی داشته باشید تا با توجه به توان آن، تبلت گرافیکی مناسبی را انتخاب کنید.

۵. کیفیت صفحه‌نمایش (تنها برای تبلت‌های گرافیکی مانیتوردار)
مهم‌ترین نکته در انتخاب یک تبلت گرافیکی مانیتوردار، کیفیتی است که صفحه‌نمایش آن در اختیار شما قرار می‌دهد. منظور از کیفیت صفحه‌نمایش وضوح تصویر یا همان رزولوشن است. این امر از آن‌جا اهمیت دارد که هرچه‌قدر کیفیت صفحه‌نمایش بالاتر باشد، میزان جزئیاتی که (بدون بزرگ‌نمایی) می‌توان برروی آن مشاهده و طراحی کرد نیز بالاتر خواهد بود. درحال‌حاضر، اکثر تبلت‌های گرافیکی که در بازار موجود هستند، از صفحه‌نمایش‌هایی با کیفیت FullHD (۱۹۲۰ در ۱۰۸۰) برخوردارند. اما کم‌کم شرکت‌های تولیدکننده در حال عرضه محصولاتی با کیفیت‌های بالاتر مانند QHD (۲۵۶۰ در ۱۴۴۰) یا 4K (۳۸۴۰ در ۲۱۵۰) هستند. البته ناگفته نماند که هرچه کیفیت صفحه‌نمایش بالاتر باشد، برای افزایش سرعت تاثیرگذاری، به پردازش بیشتری نیاز خواهد بود و این تبلت‌های گرافیکی باید به دستگاه‌هایی با پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی که توان بالاتری دارند، متصل شوند.

۵. کیفیت صفحه‌نمایش (تنها برای تبلت‌های گرافیکی مانیتوردار)


۶. کیفیت سطح فعال (تنها برای تبلت‌های گرافیکی ساده)
دقت یا وضوح (resolution) قلم دیجیتال بر اساس واحد LPI یعنی خط بر اینچ سنجیده می‌شود و یکی از مهمترین موارد فنی در انتخاب تبلت گرافیکی و مانیتور طراحی است. برای اینکه درک درستی از LPI داشته باشید ببینیم اصلا از کجا به وجود آمده است. سابقه این واحد به زمانی بر می‌گردد که پرینترهای نقطه‌ای متداول بودند (هنوز هم در برخی کارها مانند بانک‌ها و فروشگاه‌ها از این پرینترها استفاده می‌شود). در پرینترها LPI بیان می‌کرد که در یک اینچ چه تعداد نقطه قرار می‌گیرد. هرچه این میزان بیشتر بود یعنی فشردگی نقطه‌ها در هر اینچ بیشتر بودند و در نتیجه کیفیت پرینت بالاتر بود. این مفهوم بسیار شبیه تراکم پیکسل در صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند و مانیتورهاست.

۶. کیفیت سطح فعال (تنها برای تبلت‌های گرافیکی ساده)

به این تصویر دقت کنید. در هر سمت ۱۲ خط وجود از نقطه‌ها به وجود آمده است.

۶. کیفیت سطح فعال (تنها برای تبلت‌های گرافیکی ساده)

در تصویر سمت چپ در هر اینچ ۱۰ خط وجود دارد یعنی LPI آن برابر ۱۰ است و در سمت راست ۱۳۳  خط یعنی LPI برابر ۱۳۳ است.

ولی این موضوع در تبلت‌های گرافیکی چه معنایی دارد؟ می‌توانید این نقطه‌ها را به طور فرضی یک سری حسگر در نظر بگیرید که برروی صفحه تبلت گرافیکی قرارداده شده اند. هرچقدر تعداد این حسگر‌ها بیشتر باشد زمانی که با قلم دیجیتال خطی روی صفحه تبلت می‌کشید از تعداد بیشتری نقطه رد می‌شود و در نتیجه می‌شود گفته تبلت‌ گرافیکی دقت بالاتری دارد.

۶. کیفیت سطح فعال (تنها برای تبلت‌های گرافیکی ساده)


۷. دکمه‌های میان‌بر
در بسیاری از نرم‌افزارهای گرافیک نظیر فوتوشاپ، بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی صفحه، انتخاب قلم‌مو یا پاک‌کن، بزرگ‌وکوچک کردن اندازه قلم‌مو، بازگشت به عمل قبلی یا برعکس و حتی ذخیره یا بارگذاری یک فایل از جمله فرمان‌های پرتکراری هستند که اکثر طراحان گرافیکی برای استفاده از آن‌ها از صفحه‌کلید خود استفاده می‌کند و گاهی مجبور به فشردن دو یا سه دکمهٔ هم‌زمان هستند (مثلا برای ذخیره یک فایل باید به‌طور هم‌زمان از کلیدهای S و Ctrl استفاده کرد). همچنین هنگام کار با یک تبلت گرافیکی، به‌دلیل عدم وجود موس، امکان استفاده از اسکرول وجود ندارد. به‌همین‌منظور، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده تبلت‌های گرافیکی، بر روی برخی از محصولات خود دکمه‌های فیزیکی قرار داده‌اند که کاربران می‌توانند با استفاده از آن‌ها، فرمان‌های پرتکرار خود را بدون نیاز به صفحه‌کلید یا موس انجام دهند. نکتهٔ مهم و البته بسیار خوب این است که این دکمه‌ها قابلیت شخصی‌سازی دارند و هر کاربر بنابه‌نحوهٔ کار خود با نرم‌افزارهای مختلف، می‌تواند برای هر دکمه، فرمان دلخواه خود را تعبیه کند.

دکمه‌های میان‌بر تبلت گرافیکی

 
علاوه‌براین، معمولا بر روی خود قلم‌های نوری نیز دو دکمهٔ جداگانه قرار گرفته که این دکمه‌ها به‌صورت پیش‌فرض روی حالت انتخاب پاک‌کن یا قلم‌مو و همین‌طور باز کردن فهرست گزینه‌های آن‌ها قرار گرفته و بسیاری از طراحان گرافیک نیز همین حالت پیش‌فرض را حفظ می‌کنند، هرچند که این دکمه‌ها نیز همانند دکمه‌های روی تبلت گرافیکی قابلیت شخصی‌سازی دارند و در صورت نیاز می‌توان آن‌ها را تغییر داد.

دکمه‌های میان‌بر قلم نوری


پس اگه شما جزو طراحانی هستید که از در هنگام کار از مدام از فرمان‌های تکراری استفاده می‌کنید، توجه به برخورداری از دکمه‌های فیزیکی می‌تواند جزو نکاتی باشد که باید به آن توجه کنید.

۸. طراحی و کیفیت ساخت
تبلت‌های گرافیکی جزو وسایل جدایی‌ناپذیر و پرمصرف طراحان گرافیک هستند، بنابراین هنگام انتخاب یکی از آن‌ها باید به طراحی آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت. برای مثال، در گذشته طراحی تبلت‌های گرافیکی به‌گونه‌ای بود که تنها افراد راست‌دست قادر به استفاده از آن‌ها بودند (امروزه این مساله با توجه به طراحی متقارن اکثر تبلت‌های گرافیکی رفع شده است) یا کیفیت قلم‌های نوری یا بدنهٔ تبلت گرافیکی به‌گونه‌ای بود که در استفاده درازمدت موجب خستگی دست یا بدن کابران می‌شد. از سوی دیگر، تبلت‌های گرافیکی جزو وسایل نسبتا گران محسوب می‌شوند و نباید در کوتاه‌مدت دچار خرابی شوند، لذا علاوه‌بر طراحی مناسب، باید از کیفیت ساخت بالایی نیز برخوردار باشند.
طراحی و کیفیت ساخت تبلت گرافیکی


۹. دستگاه‌های قابل اتصال (و سیستم‌عامل‌های قابل پشتیبانی)
پیش از انتخاب یک تبلت گرافیکی باید مشخص کنید که قرار است آن را به چه دستگاه یا دستگاه‌هایی متصل کنید، زیرا همان‌طور که اشاره شد، برخی از ویژگی‌های تبلت‌های گرافیکی مانند سرعت اثرگذاری با توانایی دستگاهی که تبلت به آن متصل می‌شود، رابطهٔ مستقیمی دارند. بنابراین لازم است که مشخصات دستگاه مورد استفاده برای اتصال تبلت گرافیکی مورد بررسی قرار گیرد تا از کارایی کامل تبلت در هنگام اتصال به آن دستگاه، اطمینان حاصل شود.

دستگاه‌های قابل اتصال (و سیستم‌عامل‌های قابل پشتیبانی)

 
همچنین سیستم‌عامل هم نقش موثری در کارایی تبلت‌های گرافیکی دارد، استفاده از آخرین نسخه‌های ویندوز مانند ۱۰ و ۱۱ یا آخرین نسخه‌های مک می‌تواند به تطبیق‌پذیری تبلت با دستگاه مورداستفاده کمک کند و باعث شود بتوانید موقع کار کردن با تبلت خود، از حداکثر کارایی آن بهره‌مند شوید.

در این‌جا لازم است ذکر شود که تبلت‌های گرافیکی در تمامی نرم‌افزارهای طراحی دوبعدی و سه‌بعدی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند، برای مثال، انواع نرم‌افزارهای شرکت Adobe یا Autodesk یا نرم‌افزارهای اوپن‌سورس مانند Blender و بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر. یعنی از آن‌جا که قلم نوری جایگزین موس شما می‌شود، بنابراین هیچ محدودیتی در استفاده از آن نخواهید داشت.

نرم‌افزارهای مورد استفاده توسط تبلت گرافیکی


۱۰. گارانتی و خدمات پس از فروش
آخرین نکته دربارهٔ انتخاب یک تبلت‌ گرافیکی، توجه به گارانتی و خدمات پس‌ازفروش آن است. گارانتی نگرانی شما را در مدت زمان مشخص شده راحت می‌کند، چون می‌دانید اگر در این فاصله دستگاه اصلی خراب شود فروشنده درقبال آن مسوولیت قبول خواهد کرد. از طرف دیگر پشتیبانی نیز لازم است، چون تبلت‌های گرافیکی دارای قطعات مصرفی هستند (مانند خود قلم نوری، نوک آن، کابل‌های اتصال و موارد دیگر) که به‌طور معمول شامل گارانتی نمی‌شوند و ممکن است در طولانی‌مدت نیاز به جایگزینی این قطعات باشد. از این رو، خدمات پس از فروش نقش مهمی را در تامین این قطعات ایفا خواهد کرد. بنابر این هنگام انتخاب یک تبلت گرافیکی، باید به این مساله نیز توجه کنید. در دیوند همواره به تامین قطعات جایگزین محصولات توجه می‌شود، بنابر این می‌توانید این موارد را در سایت بیابید. به‌ لحاظ گارانتی هم بهترین حالت این است که خرید خود از دیوند را همواره با پشتیبانی طلایی دیوند تکمیل کنید تا صرفه‌نظر از اینکه دستگاه دارای گارانتی هست یا نه و شرکت گارانتی‌ کننده چه کیفیتی از خدمات را ارائه می‌دهد، تحت پوشش خدمات پشتیبانی طلایی دیوند قرار بگیرید.


اقلام داخل جعبه تبلت‌های گرافیکی

جمع‌بندی
مطالبی که گفته شد، مهمترین چیزهایی هستند که درخصوص تبلت‌های گرافیکی، مانیتورهای طراحی و قلم‌های نوری لازم است در نظر بگیرید. در کنار اینها برای خرید دقیق‌تر نیاز دارید تا انتظار خودتان و کاری که می‌خواهید انجام دهید را واقع‌بینانه بررسی کنید. مثلا برای شروع یادگیری نقاشی دیجیتال لازم نیست حتما به دنبال پیشرفته‌ترین و گران‌ترین تبلت گرافیکی داخل بازار بروید یا هدفتان را خرید یک مانیتورطراحی بگذارید. برای هر نیازی متناسب با آن امکانات را درنظر بگیرید.

لازم به ذکر است، فروشگاه دیوند، به‌عنوان عرضه‌کننده انواع تبلت‌های گرافیکی و محصولات جانبی آن‌ها، آمادگی دارد تا به‌صورت آنلاین، تلفنی و حضوری پاسخگوی سوالات شما و انجام مشاوره جهت انتخاب و خرید مناسب‌ترین تبلت گرافیکی برای شما باشد.

..

لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید