راهنمای انتخاب و خرید ویدئو پروژکتور برای کلاس درس

راهنمای انتخاب و خرید ویدئو پروژکتور برای کلاس درس
وجود یک ویدئو پروژکتور در کلاس درس اجازه می‌دهد انتقال مطالب بهتر صورت بگیرد اما مدارس و دانشگاه‌ها بودجه مشخصی برای تجهیز کلاس‌ها دارند. در این راهنما توضیح می‌دهیم که چه مواردی را می‌بایست در نظر بگیرید.

راهنمای انتخاب و خرید ویدئو پروژکتور برای کلاس درس

 

ویدئو پروژکتور برای کلاس درس

 

در این مطلب خواهید خواند:

 

فناوری باعث تغییرات زیادی در کلاس‌های درس شده است. روش‌های آموزش و یادگیری تغییر پیدا نموده و دیگر کلاس تنها متکی به تخته و گچ و ماژیک نیست. شاید بشود گفت مهمترین عنصر در این تغییرات ویدئو پروژکتورها هستند. آنها می‌توانند محیط یک طرفه و خشک کلاس را به فضایی پویا و جذاب مبدل سازند. وجود یک ویدئو پروژکتور اجازه می‌دهد با استفاده از اسلایدها، تصاویر و فیلم‌ها، انتقال مطالب بهتر صورت بگیرد و دانش‌آموزان و دانشجویان به درک بهتر و دقیق‌تری از مطالب برسند.

اما به طور معمول مدارس و دانشگاه‌ها بودجه مشخصی برای تجهیز کلاس‌ها دارند، بنابر این، برنامه ریزی و انتخاب ویدئو پروژکتور مناسب برای خرید بسیار مهم است، یعنی چیزی که هم کیفیت مناسب و هم قیمت بهینه داشته باشد. در این راهنما توضیح می‌دهیم که اگر به دنبال تجهیز کلاس به ویدئو پروژکتور هستید چه مواردی را می‌بایست در نظر بگیرید، چطور می‌توانید هزینه‌ها را پایین‌تر بیاورید و چه راه‌حل‌های مناسبی را می‌توانید در نظر داشته باشید.

 

.

انواع فناوری ویدئو پروژکتورها

 

۱- ویدئو پروژکتورهای DLP (Digital Light Processing)

جزییات این فناوری جالب ولی پیچیده است که در آن، از آینه‌هایی در ابعاد بسیار ریز بهره گرفته شده و با استفاده از یک گردانه رنگ، تصویر برروی صفحه منعکس می‌شود.

۲- ویدئو پروژکتورهای LCD (Liquid Crystal Display)

در ویدئو پروژکتورهای LCD، نور از میان سه صفحه کریستال مایع برای رنگ‌های قرمز، سبز و آبی عبور کرده و برروی صفحه، تصویر را منعکس می‌کند. این دستگاه‌ها به خاطر شفافیت تصویرشان و دقت دامنه رنگشان مورد توجه هستند.

۳- ویدئو پروژکتورهای LED (Light Emitting Diode)

ویدئو پروژکتورهای LED از دیودهای نورگسیل به عنوان منبع نور به جای لامپ‌های سنتی بهره می‌گیرند. این موضوع باعث می‌شود که عمر بسیار طولانی‌تری داشته باشند،‌ انرژی کمتری مصرف کنند و ثبات رنگ را در طول زمان حفظ نمایند. همین‌ها باعث می‌شود تا کمی گران‌تر هم باشند. هر نوع از این دستگاه‌ها مزایا و معایب خودشان را دارند و نسبت به محیط کلاس و نیازمندی‌ها ممکن است انتخاب متفاوتی نیاز باشد.

 

.

نکات کلیدی برای انتخاب ویدئو پروژکتور

 

۱- روشنایی

میزان روشنایی، یعنی شدت نوری که از ویدئو پروژکتور ساطع می‌شود، مساله مهمی برای کلاس‌ها است. همچنین عامل تعیین کننده برای قیمت دستگاه نیز می‌باشد. هر چقدر ویدئو پروژکتور شدت نور بیشتری را بتواند ساطع کند، قیمت بالاتری خواهد داشت. میزان روشنایی که باید دستگاه تولید کند به میزان روشنایی کلاس بستگی دارد. بنابر این یک راه ساده برای صرفه جویی در هزینه این است که به فکر راه‌هایی برای کنترل نور محیط در کلاس باشید. اینکه پنجره کلاس یک پرده ضخیم داشته باشد که با کشیدن آن کلاس تاریک شود بسیار کم هزینه‌تر و ساده‌تر از خرید یک ویدئو پروژکتوری است که به خاطر داشتن توان نوردهی بالا قیمت بسیار بالایی هم دارد.

برای اینکه در خصوص اندازه‌گیری شدت نور در ویدئو پروژکتور، اهمیت آن و واحد اندازه گیریش بیشتر بدانید به این مقاله مراجعه کنید: اصطلاحات لومن (lumen) و انسی لومنز (Ansi Lumen) در ویدئو پروژکتورها چه معنایی دارند؟

 

۲- وضوح تصویر

وضوح تصویر بیان می‌کند تصاویر با چه کیفیتی پخش می‌شوند و چه میزان جزییات خواهند داشت. چون در کلاس درس قرار نیست فیلم‌های اکشن و پر از جلوه‌های ویژه تماشا شود بهتر است دنبال دستگاه‌هایی با وضوح بالا که هزینه بیخودی ایجاد می‌کنند،‌ نروید. عمده استفاده از ویدئو پروژکتور در کلاس برای نمایش اسلایدهای پاورپوینت و عکس‌ها و فیلم‌های آموزشی است. بنابر این دستگاهی با وضوح در حدود 1280 X 800 نیز کفایت می‌کند.

 

۳- فاصله ویدئو پروژکتور با دیوار یا پرده

هر چقدر ویدئوپروژکتور را بتوان نزدیکتر به پرده یا دیوار قرار داد تمرکز نوری بیشتر است، چون نور در فاصله کمتری سیر می‌کند و کمتر پراکنده می‌شود. به این ترتیب اگر بتوانید ویدئو پروژکتور را در فاصله کوتاه‌تری قرار دهید به ویدئو پروژکتوری با شدت نور کمتری نیاز خواهید داشت. اینجا یک موضوع دیگر هم اهمیت دارد. ابعاد تصویری که ویدئو پروژکتورها ایجاد می‌کنند به فاصله آنها از پرده یا دیوار بستگی دارد. یعنی هر چه فاصله کمتر باشد تصویر کوچکتر و هرچه فاصله بیشتر باشد، تصویر بزرگتر است. به این ترتیب باید دستگاهی بگیرید که در فاصله کمتر ابعاد مناسب شما را ایجاد کند.

برای اینکه در خصوص محاسبه فاصله و رابطه آن با شدت نور بیشتر بدانید می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید: محاسبه اندازه پرده و فاصله مناسب ویدئو پروژکتور

 

۴- نسبت کنتراست

نسبت کنتراست برروی کیفیت تصاویر تاثیر می‌گذارد. در واقع این نسبت بیان کننده عمق رنگ مشکی و سایر رنگ‌هاست. بالاتر بودن این نسبت باعث می‌شود تا متن‌ها حالت شارپ‌تری داشته باشند و خواندن آنها ساده‌تر باشد. با این حال اگر می‌بینید که نسبت‌های بالا باعث می‌شود تا مجبور به هزینه زیادی شوید یک نسبت متناسب و میانه هم کفایت می‌کند.

 

۵- عمر لامپ

لامپ‌های ویدئو پروژکتورها عمر محدودی دارند. برای کلاس‌هایی که به مدت طولانی در آنها به صورت مداوم دستگاه روشن و در حال کار است این مساله باید در نظر گرفته شود. بنابر این به دنبال دستگاه‌هایی باشید که عمر لامپ طولانی‌تری دارند.

 

۶- فناوری‌های اتصال به دستگاه‌های گوناگون

هرچه روش‌های اتصال متنوع‌تری در اختیارتان باشد کار با ویدئو پروژکتور ساده‌تر می‌شود. این موضوع هم شامل درگاه‌هایی می‌شود که اتصال از طریق سیم را برقرار می‌کنند و هم شامل فناوری‌هایی می‌شود که اتصال بدون سیم را فراهم می‌کنند. یک ویدئو پروژکتور می‌بایست پورت HDMI برای اتصال به نوت بوک و کامپیوتر را داشته باشد. اگر VGA‌ هم داشت خوب است ولی با توجه به اینکه قدیمی شده و بسیاری از دستگاه‌ها و نوت بوک‌های جدید از آن پشتیبانی نمی‌کنند در موردش حساس نباشید. همچنین خوب است درگاه USB داشته باشد تا بتوانید تصاویر و فیلم‌ها را روی حافظه فلش ریخته و از طریق آن نمایش دهید. هرچند که به طور معمول اسلایدهای پاورپوینت به خصوص به زبان فارسی بهتر است از طریق اتصال کامپیوتر یا نوت بوک به ویدیوپروژکتور به نمایش درآیند. فناوری‌های اتصال بی‌سیم هم می‌توانند کار کردن با ویدئو پروژکتور را هر چه بیشتر ساده نمایند. اگر ویدئو پروژکتور قابلیت پخش تصاویر از طریق اتصال wifi را داشته باشد کار بسیار ساده‌تر می‌شود و می‌توان از این روش برای انتقال تصاویر از کامپیوتر، لب‌تاپ، گوشی یا تبلت به آن استفاده کرد. بخصوص اگر دارای قابلیت Screen Mirroring هم باشند که امکان انتقال تصویر در حالی که برروی گوشی یا تبلت در حال پخش هستند برروی ویدئو پروژکتور به عنوان صفحه نمایش دوم را امکان پذیر می‌کند.

 

۷- حفاظت در برابر گرد و غبار

گرد و غبار می‌تواند به داخل ویدئو پروژکتور و سیستم پخش آن نفوذ نماید و به مرور جلوی بازتاب مناسب نور را بگیرد. در این صورت تصاویر شفافیت خود را از دست می‌دهند و گاه لکه‌هایی که ناشی از نشستن گرد و غبار روی بخش انتقال تصاویر دستگاه هست برروی پرده دیده می‌شود. با توجه به اینکه کلاس‌ها محل رفت و آمد مداوم هست و می‌توانند دارای غبار زیادی باشند سعی کنید دستگاهی انتخاب نمایید که مقاوم در برابر گرد و غبار باشد. در این دستگاه‌ها بخش مربوط به اپتیک، ایزوله شده است تا از نفوذ ذرات کوچک به داخل آن جلوگیری شود.

 

۸- سادگی استفاده

داشتن برخی ویژگی‌ها می‌تواند استفاده سریع و آسان از ویدئو پروژکتور را تسهیل کند. مهمترین آنها امکان تنظیم تصویر نسبت به قرار گیری ویدئو پروژکتور، امکان بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی و داشتن کنترل‌های مناسب برای بهینه سازی تصویر در حال پخش است. توجه کنید که گاه مجبورید ویدئو پروژکتور را برعکس استفاده کنید، بخصوص زمانی که می‌خواهید آن را روی سقف آویزان نمایید بنابر این دستگاه باید قابلیت چرخش تصویر را داشته باشد.

 

.

ترفندهایی برای کاهش هزینه

برای اینکه از بودجه به بهترین شکل استفاده کنید تا هزینه تجهیز ارزان‌تر تمام شود می‌توانید کارهای ساده‌ای را انجام دهید.

 

۱- کنترل نور محیط

افزایش شدت نور در قیمت دستگاه (بخصوص دستگاه‌هایی که تصاویر را با کیفیت و وضوح بالاتر نشان می‌دهند) تاثیر بسیار زیادی دارد. برای کاهش هزینه‌ها ابتدا برروی محیط کلاس تمرکز کنید و آن را به شکلی آماده‌سازی کنید که با کشیدن پرده و خاموش کردن چراغ بتوان تا حد زیادی نور محیط را کاهش داد. همین یک موضوع باعث می‌شود تا به ویدئو پروژکتورهای بسیار ارزان‌تری بتوانید فکر کنید.

 

۲-حذف پرده نمایش

می‌توانید به جای پرده‌های گران ‌قیمت ویدئو پروژکتور را در شرایطی قرار دهید که مستقیم به دیوار سفید یا تخته بتابد. اگر دیوار تمیز و سفید یک دست باشد این روش به خوبی جواب می‌دهد. همچنین می‌توانید از ورقه‌های PVC سفید مات استفاده کنید که به این ترتیب می‌توان روی آنها مانند تخته‌های وایت‌برد با ماژیک هم نوشت.

 

۳- استفاده از ویدئو پروژکتورهای قابل حمل

اگر قرار نیست به صورت مداوم در کلاس‌هایتان از ویدئو پروژکتور استفاده شود، بهتر است به جای خرید یک دستگاه ویدئو پروژکتور برای هر کلاس تعدادی ویدئو پروژکتور قابل حمل بگیرید. این ویدئو پروژکتورها می‌توانند هر زمان که کلاسی به دستگاه نیاز داشت در اختیار آن قرار گیرند. به جای نصب ویدئو پروژکتور روی سقف هم می‌توانید از پایه‌های زمینی بخصوص پایه‌های چرخداری که امکان جا به جایی دارند استفاده کنید. در این حالت ممکن است یک مشکلی وجود داشته باشد. اینکه هر بار باید تصویر برای استفاده تنظیم شود. ولی اصلا نگران نباشید. اگر ویدئو پروژکتورتان قابلیت فوکوس و تنظیم ذوزنقه‌ای خودکار داشته باشد این کار بدون نیاز به هیچ دخالتی و کاملا اتوماتیک انجام می‌شود. کافی است تا ویدئو پروژکتور را روشن کنید تا خود دستگاه با استفاده از دوربینی که در جلوی آن تعبیه شده تصویر را تشخیص داده و بهترین تنظیمات برای داشتن بهترین تصویر را اعمال کند. به این ترتیب در چند ثانیه کوتاه بهترین خروجی ممکن تصویر روی پرده نقش می‌بندد.

 

.

جمع‌بندی

برای اینکه استفاده از ویدئو پروژکتور بهینه‌تر باشد و اثربخشی آن بیشتر شود چند موضوع را در نظر داشته باشید. بهتر است برای کار راحت‌تر از کامپیوتر یا نوت بوک بهره‌ بگیرید. یعنی به جای اینکه اسلاید و تصویر و فیلم را با استفاده از USB پخش کنید از طریق کامپیوتر پخش کنید. به این ترتیب انعطاف پذیری بیشتری خواهید داشت. علاوه بر این توصیه می‌شود که از تبلت گرافیکی و قلم نوری به عنوان یک مکمل در کنار کامپیوتر و ویدئو پروژکتور استفاده شود. این وسیله به معلم یا ارائه دهنده مطلب، کمک می‌کند تا بتواند روی مطالب در حال پخش به صورت مستقیم و دیجیتالی بنویسد و در نتیجه پویایی و دیجیتالی بودن کل فرآیند آموزش را افزایش می‌دهد.

 

..

لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید