نقد و بررسی مانیتور طراحی هویون مدل Kamvas Pro 24 (4K)

نقد و بررسی مانیتور طراحی هویون مدل Kamvas Pro 24 (4K)

نقد و بررسی مانیتور طراحی هویون مدل Kamvas Pro 24 (4K): تبلتی برای هنرمندان و رقیبی برای وکام

آشنایی با انواع تبلت‌های گرافیکی و قلم‌های نوری

مانیتور طراحیKamvas Pro 24 (4K) از شرکت هویون، تبلتی با صفحه نمایشگر بزرگ مناسب هنرمندان دیجیتال است و قیمت مناسبی دارد. در این مطلب به بررسی نقاط ضعف و قوت این ابزار کاربردی، از دید یک هنرمند دیجیتال می‌پردازیم.

من هر روز از تبلت طراحی استفاده می‌کنم. تبلتی که برای کارهای روزمره استفاده می‌کنم و برای کارهای حرفه‌ای هم به شدت خوب بوده، Wacom Cintiq 22HD است. من این تبلت را خیلی دوست دارم و دومی را وقتی خریدم که اولی کهنه و فرسوده شد.

بازار تبلت رو به رشد است و در سال‌های اخیر شرکت‌های زیادی سعی داشته‌اند جایگزینی برای محصولات وکام عرضه کنند. اما اکثر این محصولات از قطعات ارزان ساخته شده، دایورهای ضعیفی دارند و پر از خطا و مشکلات فزاینده هستند.

اما اخیراً یکی از شرکت‌هایی که عملکرد خیلی خوبی در این زمینه دارد یعنی هویون، یک تبلت 24 اینچی 4K به نام کامواس پرو 24 (4K) را روانه بازار کرد: تبلتی پرقدرت با پتانسیل بسیار زیاد که هنرمندان زیادی به آن چشم دارند.

این شرکت یک نسخه از کامواس پرو 24 (4K) را برای نقد و بررسی در اختیار ما قرار داده و حالا پس از دو هفته استفاده از این تبلت گرافیکی، تجربه‌‌ام را با شما به اشتراک می‌گذارم.

سخت‌افزار و مشخصات فنی

آشنایی با انواع تبلت‌های گرافیکی و قلم‌های نوری

کامواس پرو 24 با شرایط خیلی خوبی به دست ما رسید. همه چیز به خوبی بسته بندی شده بود؛ تبلت با یک لایه فوم پوشیده شده بود و برای نقل و انتقال امن، داخل یک کیف کاهش دهنده الکتریسیته ساکن قرار گرفته بود.

به این نکته اشاره کردم چون معمولاً همیشه نگران آسیب دیدن محصول حین حمل و نقل هستم و مایلم وقتی سخت‌افزاری به دستم می‌رسد، بسته بندی مناسب و تمیزی داشته باشد. هویون از این نظر من را ناامید نکرد چون همه چیز به خوبی بسته بندی و پوشیده شده و دستورالعمل‌های نصب کاملاً مشخص شده بود.

داخل جعبه، کامواس پرو 24 (4K)، قلم PW517 بدون باتری، یک کیبورد کوچک KD100، یک کابل HDMI، کابل تبدیل USB-C به USB-C (یک متر)، کابل USB-A به USB-C، آداپتور برق، کابل AC، هولدر قلم PH05F، پنج نوک استاندارد و پنج نوک نمدی، یک گیره نوک قلم، یک دستکش، یک پارچه تمیزکننده و یک دفترچه راهنما قرار داشت.

آشنایی با انواع تبلت‌های گرافیکی و قلم‌های نوری

کامواس پرو 24 یک تبلت بزرگ و نسبتاً سنگین با ابعاد 23.8 در 14 در 0.8 اینچ است. هر اینچ از این تبلت به خوبی استفاده شده بدون اینکه وزن و بزرگی آن به اندازه تبلت‌های نمایشی (display tablet) قدیم‌تر باشد. قطعاً این تبلت مقداری از فضای میز کار شما را اشغال می‌کند و بدون شک برای استفاده در سفر ساخته نشده اما بیش از حد بزرگ و سنگین نیست.

قبلاً این انتقاد را به سایر شرکت‌ها وارد کرده بودم که کارایی محصول را فدای زیبایی و ظرافت آنها می‌کنند. هویون این مشکل را در پرو 24 حل کرده و همزمان با طراحی محصولی مدرن و جذاب، موفق به حفظ کارایی آن شده است.

آشنایی با انواع تبلت‌های گرافیکی و قلم‌های نوری

پرو 24 طراحی شیک و ساده‌ای دارد که ممکن است نظر بعضی‌ها را جلب نکند. اما در دوره‌ای که زیبایی ایستگاه‌های کاری و ابزارهای این چنینی برای استفاده در جلسات، استریمینگ زنده یا شبکه‌های اجتماعی اهمیت دارد، پرو 24 محصولی است که به چشم زیبا به نظر می‌رسد بدون اینکه حس ارزان بودن یا شکنندگی داشته باشد.

پرو 24 یک پورت HDMI، DP، USB-C و برق دارد به همراه دو پورت USB-A برای لوازم جانبی و یکی برای فیش هدفون. وجود چنین قابلیتی می‌تواند بسیار مفید باشد اما برای نظم دادن به کابل‌ها و به عنوان یک ایستگاه کاری، کاملاً منطقی است که ایرباد بلوتوث برای این تبلت حکم آپشن را نداشته باشد.

در حال حاضر من از یک تبلت مک مینی 2018 با پردازنده اینتل 6 هسته‌ای 3.2 گیگاهرتز، 3 گیگابایت رم DDR4 و یک ای‌جی‌پی‌یوی Radeon RX Vega 64 استفاده می‌کنم. این مک مینی نقش سیستم روزمره را برای من دارد پس از نظر مصرف پورت‌ها مشکلی ندارم. استفاده از یک ‌هاب در مک مینی اپل برای اتصال لوازم جانبی به آن، کار چالش برانگیزی است اما کار کردن با پورت USB-A به مراتب از آن راحت‌تر است.

تنظیم و راه‌اندازی

تنظیم اولیه و راه‌اندازی دستگاه بسیار راحت بود چون ظرف چند دقیقه پس از آنباکس کردن تبلت و کابل‌ها، دستگاه روشن و آماده کار بود.

با توجه به تجربه‌های قبلی من، راه‌اندازی این دستگاه بسیار متفاوت و لذت بخش بود. به غیر از وکام، همه تبلت‌هایی که قبلاً برای نقد و بررسی امتحان کرده بودم از نظر درایورها، میان افزار یا مسائل مربوط به سازگاری مشکلاتی داشتند که اول باید این موانع برطرف می‌شدند.

به محض روشن شدن صفحه نمایش زیبا و بزرگ کامواس پرو 24 (4K)، دستگاه آماده استفاده بود و نیازی به تنظیم دستی قلم نوری و نصب آپدیت و ری‌استارت کردن پی در پی نداشت.

پس از روشن شدن دستگاه، کارهایی مثل تنظیم میزان حساسیت به فشردن قلم نوری و تعریف دکمه‌های قلم به راحتی و ظرف چند دقیقه انجام شدند. اگر یک آشنایی کلی با HDMI، USB، A/C و نحوه دانلود درایورها برای نصب سخت‌افزار داشته باشید، نصب آنها بسیار راحت است اما اگر تجربه‌ای در زمینه نصب سخت‌افزار ندارید، ممکن است با چالش روبرو شوید چون راهنمای شروع سریع، دستورالعمل‌های مختصری دارد و با توجه به متن ریز و خطوط باریک آن با پس زمینه مشکی، خواندن آن کمی سخت است.

در مجموع، این دستگاه شیک و مدرن است اما در راهنمای نصب اولیه بهتر بود دستورالعمل‌ها واضح و خوانا باشند.

صفحه‌نمایش

پس از تنظیم و روشن شدن تبلت، دو نکته بلافاصله نظر مثبت من را به خود جلب کردند. اولی صفحه نمایش 4K تبلت بود که بسیار جذاب و چشم نواز است.

طیف رنگی RGB این دستگاه 140 درصد، نسبت کنتراست آن 1200 به 1، تعداد رنگ‌ها 1.07 میلیارد و زاویه دید آن 178 درجه است.

آشنایی با انواع تبلت‌های گرافیکی و قلم‌های نوری

پس از مقایسه پهلو به پهلوی کامواس پرو 24 (4K) با تبلت قبلی یعنی Cintiq 22HD، متوجه برتری کامواس شدم. تفاوت این دو بسیار زیاد است و با وجود سطح شیشه‌ای خاص کامواس پرو که چشم را خیره نمی‌کند، پس از چند ساعت کار با این تبلت، فشار و خستگی چشم را کمتر حس کردم.

این یکی از قابلیت‌هایی است که معمولاً افراد حرفه‌ای تمایل دارند برای آن هزینه کنند و این حس را ایجاد می‌کند که این تبلت برای هنرمندان طراحی شده است. در مجموع، همه خصوصیات صفحه نمایش از نور آن تا وضوح رنگ‌ها نسبت به سایر محصولات هم رده موجود در بازار، بهتر است.

آشنایی با انواع تبلت‌های گرافیکی و قلم‌های نوری

صدای سکوت

دومین ویژگی این تبلت که لبخند رضایت را بر لب من نشاند، سکوت زیبایی که بعد از روشن شدن آن شنیدم! یکی از مهم‌ترین مشکلات Wacom Cintiq Pro 24 صدا و نویز بی پایان فن آن بود که هیچ وقت متوقف نمی‌شد. اما فن تبلت کامواس هیچ سروصدایی ندارد در نتیجه برای استفاده دیروقت در منزل و محیط اداره بسیار مناسب است.

علاوه بر این، تجربه کار طولانی مدت با این تبلت نشان داد که بی صدا بودن فن آن باعث ایجاد مشکلات عملکردی یا داغ شدن تبلت نمی‌شود.

تجربهٔ استفاده

پس از تنظیم و راه‌اندازی تبلت، نرم‌افزار هویون را باز کرده و چند دقیقه‌ای را صرف تنظیم حساسیت فشار قلم نوری و آشنایی با این تبلت جدید کردم. این نرم‌افزار بسیار ساده است، استفاده از آن راحت است و هر آنچه انتظار دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

در اولین تجربه کار با این تبلت، آمادگی رسم چنین خطوط واضحی را نداشتم. خطوط با این تبلت واضح‌تر و تیزتر بودند و بیشتر حالت خط صاف داشتند تا شطرنجی.

این تجربه شبیه به این بود که سال‌ها با یک هاش بک اسپرت و مطمئن رانندگی کرده باشید و رانندگی با این وسیله برای شما تبدیل به یک عادت شده باشد. بعد یک روز پشت فرمان یک ماشین بهتر با فرمانی روان‌تر و اسب بخار بیشتر می‌نشینید و گاز می‌دهید. قدرتی که در این لحظه تجربه می‌کنید، باعث غافل گیری شما می‌شود.

تجربه من از کار با کامواس پرو 24 (4k) شبیه به چنین تجربه‌ای بود. این تبلت طوری به فشار قلم واکنش نشان می‌داد که به هیچ وجه آمادگی آن را نداشتم.

کیفیت خطوط هنگام طراحی در فتوشاپ خوب بود اما هر از گاهی، تبلت/قلم خطوطی که با فشار ملایم رسم می‌شدند را تشخیص نمی‌داد برخلاف Wacom. در نتیجه، خطوط رسم شده با این تبلت هر از گاهی حالت لرزشی و وقفه داشتند که احتمالاً با تنظیم شدت حساسیت به قلم در نرم‌افزار هویون می‌توان این مشکل را حل کرد و این جزء تنظیماتی است که به مرور زمان می‌توان بهترین حالت آن را پیدا کرد. به نظرم همانطور که قبلاً اشاره شد، چنین شرایطی برای آشنایی با یک سخت‌افزار جدید کاملاً طبیعی است اما بهتر بود هویون کیفیت درایورها را بهبود می‌بخشید.

قلم ارایه شده برای این تبلت، سبک و محکم است و حس شکنندگی یا ضعیف بودن ندارد. گیره سبک لاستیکی روی قلم هم جزء ویژگی‌های مطلوب آن بود. این تبلت دو نوک قلم دارد که یکی نوک پلاستیکی استاندارد و دیگر نوک نمدی است که حس و حالی شبیه به کار کردن با ماژیک ایجاد می‌کند.

با وجود سطح ضد تابش، کار کردن با نوک نمدی این قلم حس و حال نقاشی روی کاغذ را ایجاد می‌کرد و طراحی با آن برای من کمی راحت‌تر بود.

از هر مدل نوک، 5 عدد داخل باکس تبلت وجود دارد و باید توجه داشت که نوک‌های نمدی نسبت به نوک‌های پلاستیکی سریع‌تر دچار فرسودگی می‌شوند.

یک شماره گیر کوچک هم همراه کامواس پرو 24 (4K) داخل باکس قرار گرفته بود.

این شماره گیر، ابزار بسیار مفیدی برای استفاده از کلیدهای فرمان و میانبرها است. چنین لوازم جانبی کوچکی همراه تبلت‌های دیگر هم ارایه می‌شوند اما اندازه این صفحه کلید و رویکردی که هویون برای طراحی آن استفاده کرده، کاملاً متفاوت است.

آشنایی با انواع تبلت‌های گرافیکی و قلم‌های نوری

در مجموع کار کردن با کلیدهای این صفحه کلید حس و حال خوبی داشت و به عنوان شخصی که از تبلت با یک کیبورد مینی مجیک استفاده می‌کند، به نظرم صفحه کلید کوچک هویون (Mini Keydial) می‌توان گزینه بهتری باشد چون تنظیم و راه‌اندازی آن به راحتی انجام می‌شود و کلیدهای کاربردی را در دسترس شما قرار می‌دهد.

دشمن وضعیت بدن

با وجود همه کارهای خوبی که هویون برای ساخت و طراحی کامواس پرو 24 (4K) انجام داده، باز هم در این تبلت شاهد وجود یک استند داخلی هستیم که تقریباً کار خاصی برای کاربر انجام نمی‌دهد و ظاهراً فقط برای افزایش ارتفاع تبلت جهت گردش بهتر هوا ساخته شده است.

آشنایی با انواع تبلت‌های گرافیکی و قلم‌های نوری

ظاهراً این جزء گرایشات جدید بازار تبلت‌های نمایشی (display tablet) است یعنی ضعیف بودن طراحی شیب و ارتفاع تبلت و فروش استندهایی اختصاصی به مبلغ چند صد دلار.

کاملاً قابل درک است که شرکت‌ها به دنبال سود خودشان هستند اما آسیب‌هایی که این طراحی به حالت بدن و ستون فقرات وارد می‌کند، جبران ناپذیر است. قرار داشتن در این حالت برای چند ساعت در روز حتی با وجود استراحت بین کار به هیچ وجه راحت نیست.

شاید این مسئله برای کاربرانی که هر از گاهی از تبلت استفاده می‌کنند اهمیت زیادی نداشته باشد اما قرار گرفتن در این حالت برای طراحان تمام وقت، در بلندمدت می‌تواند مضر باشد.

در سایت هویون چندین پایه و ابزار جانبی برای افزایش شیب و راحت‌تر شدن کار با تبلت وجود دارد.

از آنجایی که این تبلت با استند و بازوی چرخشی (swing arm) به دست من نرسید، نمی‌توانم درباره این لوازم جانبی اظهارنظر کنم اما کامواس پرو 24 (4K) از پایه‌های استاندارد VESA پشتیبانی می‌کند بدون اینکه نیاز به اضافه کردن قطعات و ابزارهای جانبی داشته باشد. به این ترتیب، مصرف کننده می‌تواند طبق بودجه و نیاز خودش یک استند یا بازوی چرخشی را انتخاب کند.

توصیه می‌شود که استند یا بازوی چرخشی را انتخاب کنید که قابلیت نگهداشتن تبلت‌ها و مانیتورهای سنگین‌تر را داشته باشد چون کامواس پرو 24 (4K) 6.3 کیلوگرم وزن دارد.

من از قبل یک بازوی چرخشی Ergotron روی میز کارم داشتم و تصمیم به استفاده از آن گرفتم و کاملاً از این شراط راضی بودم. البته این راهکار هم کامل و بی نقص نیست؛ بهتر است که رویکرد شرکت‌ها در این زمینه تغییر کند و به راحتی مصرف کننده‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

قیمت و ارزش خرید

به عنوان یک تصویرگر تمام وقت، کیفیت درایورهای Wacom و پایه‌های مختلف قابل انتخاب برای تبلت 22HD جزء نقاط قوت آن برای من بودند اما نمی‌توان اندازه نمایشگر و پتانسیل کلی کامواس پرو 24 را نادیده گرفت.

در فروشگاه آنلاین خود هویون، کامواس پرو 24 (4k) 1299 دلار قیمت گذاری شده و در سایت آمازون هم همین قیمت را دارد.

نزدیک‌ترین تبلت قابل قیاس به این محصول در حال حاضر Cintiq Pro 24 از شرکت وکام است که قیمت آن در فروشگاه آنلاین وکام 1999 دلار ثبت شده است.

با توجه به این تفاوت نرخ 700 دلاری، این سوال ایجاد می‌شود که آیا کامواس پرو 24 ارزش هزینه کردن را دارد یا خیر؟ طبق تجربه من پاسخ این سوال مثبت است.

به نظر من، کامواس پرو 24 (4K) تبلت خیلی خوبی است و اگر شما هم برای سرگرمی از تبلت استفاده می‌کنید یا قصد دارید یک تبلت کوچک را با یک تبلت 4K پرقدرت جایگزین کنید و برای امور حرفه‌ای یا شخصی از آن استفاده کنید، این تبلت شرکت هویون گزینه خیلی خوبی خواهد بود. با توجه به ابعاد، کیفیت نمایشگر و بی صدا بودن این تبلت، به شخصه از خرید آن پشیمان نشدم.

ساخت کامواس پرو 24 (4K) نشان داد که حالا وکام در این بخش بازار تنها نیست و شرکت‌هایی مثل هویون هم روزبروز بهتر و پیشرفته‌تر می‌شوند. کامواس پرو 24 یک تبلت پرچمدار از هویون است که می‌تواند انتظار شما را از تبلتی با این محدوده قیمت برآورده کند.

اگر هویون بیشتر روی درایورهای این تبلت کار می‌کرد؛ افت جزئی عملکردی که هر از گاهی مشاهده می‌شود را از بین می‌برد و همزمان قیمت فعلی محصول را حفظ می‌کرد، به احتمال زیاد تا آخر عمر مشتری این شرکت می‌شدم!

آشنایی با انواع تبلت‌های گرافیکی و قلم‌های نوری

..

لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید