محاسبه اندازه پرده و فاصله مناسب ویدئو پروژکتور

محاسبه اندازه پرده و فاصله مناسب ویدئو پروژکتور
در هنگام خرید ویدئو پروژکتور این سوال مطرح می‌شود که اندازه تصویر، پرده نمایش لازم و نحوه قرار گیری در محیط چطور باید باشد؟ در این مطلب به بررسی این موارد می‌پردازیم و در پایان متوجه می‌شوید که چطور می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

محاسبه اندازه پرده و فاصله مناسب ویدئو پروژکتور

 

در این مطلب خواهید خواند:

 

معمولا افراد زمانی که می‌خواهند تلویزیون بخرند یک درک ذهنی از اندازه تلویزیون دارند. یعنی وقتی گفته می‌شود تلویزیون ۴۰ اینچ یا ۴۲ اینچ یا ۵۰ اینچ هست، می‌توانند به طور تقریبی اندازه آن را درک کنند. به علاوه اندازه تلویزیون اگر کمی بزرگتر یا کوچکتر هم باشد دردسر خاصی برای قرارگیری در محیط خانه ایجاد نمی‌کند، چون در هر صورت فضای کافی برای آن وجود خواهد داشت. ولی در هنگام خرید ویدئو پروژکتور قضیه فرق می‌کند. در اینجا می‌توان با اندازه تصویر از ۴۰ اینچ تا بیش از ۳۰۰ اینچ رو به رو شد. موضوع وقتی پیچیده‌تر هم می‌شود که متوجه می‌شویم این اندازه ارتباط مستقیمی با فاصله ویدئو پروژکتور تا پرده دارد و در کنار همه اینها شاید این سوال نیز برایمان پیش بیاید که فاصله مناسب برای نشستن ما در جلوی پرده چقدر است؟ همین موارد باعث می‌شوند کمی سردرگمی به وجود بیاید که اصلا این اندازه‌ها و فاصله‌ها از کجا می‌آیند و چطور می‌شود میزان مناسب را برآورد کرد. نگران نباشید موضوع بسیار ساده است. پس بیاید نگاهی بیاندازیم که ماجرا چیست.

 

اندازه تصویر ویدئو پروژکتور

وقتی از اندازه تصویر صحبت می‌کنیم، مثلا می‌گوییم تصویر ۱۰۰ اینچ یا ۱۴۰ اینچ در واقع در حال صحبت درخصوص قطر تصویر هستیم. این مهمترین نکته‌ای است که برای ما که عادت داریم اندازه‌ها را بر اساس طول و عرض یک چیزی بیان کنیم، گیج کننده می‌شود.

محاسبه قطر پرده ویدئو پروژکتور

اصلا سخت نیست، تقریبا همه ما در دوران تحصیل در دبیرستان با آن سر و کله زده‌ایم. در اینجا باز هم پای فیثاغورس معروف در میان است! در واقع از رابطه معروف فیثاغورس احتمالا به یاد دارید که قطر هر مثلث با زاویه قائم، برابر مجذور طول به توان ۲ و عرض به توان ۲ است.

 

 فرمول فیثاغورس

 

حالا تا حد زیادی مساله روشن می‌شود. به این ترتیب می‌توانید به راحتی ببینید در فضایی که می‌خواهید از ویدیو پروژکتور استفاده کنید، اندازه تصویر می‌بایست چند اینچ باشد. مثلا اگر دیوار موردنظرتان ۳.۵ متر عرض و ۳ متر ارتفاع دارد احتمالا به سراغ پرده‌ای با اندازه ۳ متر عرض و ۲ متر ارتفاع خواهید رفت. در این حالت قطر تصویر شما به شکل زیر محاسبه می‌شود:

 

محاسبه قطر پرده نمایش ویدئو پروژکتور

 

بنابر این قطر پرده نمایش در حدود ۳.۶ متر دارد که اگر آن را به اینچ تبدیل کنیم می‌شود حدود ۱۴۲ اینچ. به این ترتیب یک تصویر ۱۴۰ اینچی می‌تواند برای شما مناسب باشد. برای ساده‌تر شدن کار در جدول زیر ابعاد مرسوم را آورده‌ایم تا درگیر محاسبات نشوید.

جدول محاسبه اندازه پرده نمایش برای ویدئو پروژکتور

 

نتیجه تقریبا مشخص شده است ولی اگر می‌خواهید فنی‌تر و دقیق‌تر انتخاب کنید می‌توانید ادامه را نیز بخوانید.

 

انواع ویدئو پروژکتور بر اساس فاصله تا پرده

 

الان تا حدودی می‌دانید که ابعاد محل نمایش را چطور می‌توانید به دست بیاورید. مساله بعدی توجه به نوع ویدئو پروژکتور و فاصله آن تا صفحه نمایش است. اول نگاهی بیاندازیم به انواع ویدئو پروژکتور از نظر تقسیم‌بندی فاصله‌ای.

 

ویدئو پروژکتور فاصله زیاد، فاصله کوتاه و فاصله بسیار کوتاه

الف) ویدئو پروژکتورهای فاصله زیاد

این ویدئو پروژکتورها در حال حاضر متداول‌ترین و اقتصادی‌ترین دستگاه‌ها هستند. بیش از ۹۰ درصد ویدیو پروژکتورهایی که می‌بینیم از این نوع هستند. این دستگاه‌ها حداقل در فاصله ۲.۵ متری از پرده قرار می‌گیرند و نسبت به ویژگی‌هایشان می‌توانند تا فواصل بسیار بیشتری نیز عقب قرار داده شوند.

نمونه ویدئو پروژکتور فاصله زیاد

ب) ویدئو پروژکتورهای فاصله نزدیک

این ویدئو پروژکتورها می‌توانند در فاصله حدود ۱ متری پرده یا محل نمایش قرار گیرند. اینها قیمت بالاتری نسبت به ویدئو پروژکتورهای فاصله زیاد دارند و مناسب فضاهایی هستند که در آنها محدودیت فاصله وجود دارد. همچنین می‌توانند در کارهایی که نیاز به ترسیم دارند، همانند ویدئو پروژکتور در خیاطی، نقاشی و مشابه آنها مورد استفاده قرار گیرند. از لحاظ ظاهری بخشی که از آن نور تابیده می‌شود معمولا بسیار بزرگتر از ویدئو پروژکتورهای دیگر است.

 

نمونه ویدیو پروژکتور فاصله نزدیک

 

ج) ویدئو پروژکتورهای فاصله بسیار نزدیک

این ویدئو پروژکتورها دارای فناوری به نسبت جدیدتری هستند و قیمت آنها بسیار گران‌تر از انواع دیگر می‌باشد و به نوعی لوکس حساب می‌شوند. آنها می‌توانند در  فاصله بسیار نزدیک حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متری پرده نمایش قرار گیرند و عملا به نوعی کاملا جایگزین تلویزیون شوند.

 

نمونه ویدئو پروژکتور فاصله بسیار نزدیک

 

فاصله مناسب ویدئو پروژکتور تا پرده

ما در این مطلب، بیشتر در خصوص ویدئو پروژکتورهای فاصله دور صحبت می‌کنیم که یک قاعده کلی را می‌بایست برایشان درنظر داشته باشیم:

هر چقدر ویدئو پروژکتور به پرده نزدیکتر شود تصویر کوچکتر و شدت نور و کیفیت نسبی افزایش پیدا می‌کند و هر چقدر ویدئو پروژکتور از پرده دور شود، تصویر بزرگتر و شدت نور کاهش و کیفیت نسبی تصویر نیز کاهش پیدا می‌کند.

از این قاعده می‌توانیم دو نتیجه بگیریم:

 

۱- فاصله دستگاه تا پرده مهم است

تنها اندازه فضایی که برای نمایش تصویر یا قراردادن پرده نمایش وجود دارد تعیین کننده اندازه تصویر نیست. بلکه فاصله ویدئو پروژکتور هم مهم است. فرض کنید شما یک دیوار به طول ۵ متر و ارتفاع  ۳.۵ متر دارید. همانطور که در جدول بالا می‌بینید قطر این دیوار حدود ۲۵۲ اینچ است یعنی می‌توانید تصویری حدود ۲۴۰ اینچ را برروی این دیوار بتابانید. ولی تنها به شرطی که بتوانید ویدئو پروژکتور را در فاصله مناسبی قرار دهید (نسبت به هر ویدئو پروژکتور متفاوت است ولی در حدود ۵ تا ۸ متر فاصله احتمالا خواهد بود). به این ترتیب اگر دیوار یا صفحه‌ای که قرار است تصویر روی آن شکل بگیرد بزرگ است ولی فاصله محدودی دارید که باعث می‌شود نتوانید دستگاه را به اندازه کافی عقب بگذارید، تصویر شما کوچکتر خواهد بود.

 

۲- فاصله با شدت نور و کیفیت نسبی ارتباط دارد

هر چقدر ویدئو پروژکتور را عقب‌تر قرار دهید نور بیشتری در فضا منتشر می‌شود و در نتیجه تمرکز نور کمتر خواهد بود. به این ترتیب تصویر شکل گرفته به نسبت زمانی که منبع نور نزدیک‌تر هست، درخشانی کمتری خواهد داشت. هر چقدر هم ویدئو پروژکتور را نزدیک بیاورید چون نور در محدود مشخصی متمرکزتر می‌شود، درخشانی تصویر بیشتر و کیفیت احساس شده نیز افزایش پیدا می‌کند. بنابر این یک راه برای اینکه بدون هزینه اضافی و خرید مدل‌های گران که شدت نور بالایی دارند، تصویر خوبی داشته باشید این است که ویدئو پروژکتور را در فاصله نزدیک‌تر قرار دهید.

 

به طور کل اگر فاصله جایی که می‌خواهید ویدئو پروژکتور را قرار دهید تا صفحه پخش، اندازه متداولیست، بنابر این نیازی ندارید خیلی نگران این مسائل باشید، ویدئو پروژکتورها رنج‌های استانداردی دارند مثلا دستگاه‌های خانگی در فاصله ۳ تا ۷ متری به خوبی کار می‌کنند. جهت اطمینان دفترچه راهنما یا مشخصات ویديوپروژکتور موردنظرتان را بررسی کنید.

 

فاصله افراد تا پرده

آخرین مورد محلی است که بینندگان می‌خواهند بنشینند و از تماشای فیلم یا انجام بازی‌های ویدئویی لذت ببرند. این مساله که چقدر از پرده نمایش فاصله داشته باشید، بیشتر به راحت‌ بودن خودتان بستگی دارد. ولی برای اینکه چشم کمتر خسته شود و تسلط خوبی نسبت به تصویر داشته باشید، در نظر بگیرید که برای یک تصویر ۱۰۰ اینچی فاصله حدود ۳ متری مناسب است و برای یک تصویر ۱۳۰ اینچی فاصله حدود ۴ متری و برای یک تصویر حدود ۲۰۰ اینچی باید در فاصله ۶ متری بنشینید.

 

 

 

..

لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید