اصطلاحات لومن (lumen) و انسی لومنز (Ansi Lumen) در ویدئو پروژکتورها چه معنایی دارند؟

اصطلاحات لومن (lumen) و انسی لومنز (Ansi Lumen) در ویدئو پروژکتورها چه معنایی دارند؟
در هنگام خرید ویدئو پروژکتور یکی از اصطلاحاتی که با آن برخورد می‌کنید، لومن Lumen و انسی لومن Ansi Lumen هستند. برای اینکه بهتر بتوانید این پارامتر را درک کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید در این مقاله توضیح خواهیم داد این ویژگی چه مفهومی دارد.

اصطلاحات لومن (lumen) و انسی لومنز (Ansi Lumen) در ویدئو پروژکتورها چه معنایی دارند؟

 

تفاوت لومن و انسی لومن در ویدئو پروژکتور


زمانی که می‌خواهید ویدئو پروژکتور  (Video Projector) بخرید یکی از اولین اصطلاحاتی که نظرتان را جلب می کند Lumens یا لومن و یا انسی لومن (Ansi Lumen) است. این واحدها در زمان خرید یکی از مهمترین ویژگی‌هایی هستند که باید به آن دقت فراوانی کنید و براساس آن ویدئوپروژکتوری را برگزینید که مطابق نیازتان باشد.


چرا توجه به شدت نور یک ویدئو پروژکتور مهم است؟

برای اینکه تصویر مناسبی از ویدئوپروژکتور ببینید نیاز است تا شدت نور برای تشکیل تصویر مناسب باشد. این موضوع به دو عامل مهم ارتباط دارد: نور محیط و فاصله دستگاه تا پرده (تغییر این فاصله باعث بزرگتر یا کوچکتر شدن تصویر می‌شود). شما باید بدانید که می‌خواهید ویدئو پروژکتور را در چه محیطی استفاده کنید و متناسب با آن دستگاهتان را انتخاب نمایید. ویدئو پروژکتورهای با شدت نور بالاتر قیمت بالاتری دارند. ممکن است محیط شما به آن شدت نورها نیاز نداشته باشد و به این ترتیب پول بیهوده بدهید. از طرف دیگر ممکن است سراغ ویدئو پروژکتورهای ارزان‌تری بروید که شدت نور پایینی دارند و به درد محیط شما نمی‌خورند.

 

مفهوم لومن

لومن یا Lumen واحد اندازه‌گیری میزان نور است. یعنی همانطور که ما وزن را برحسب کیلوگرم اندازه می‌گیریم یا فاصله بین دو شهر را با کیلومتر می سنجیم، میزان شدت نور یک منبع نور را با Lumen بیان می‌کنیم. لومن بیشتر برای بیان شدت منابع تولید نور مانند لامپ استفاده می‌شوند. برای یک مقایسه شدت نور برخی از منابعی که از آنها نور می‌تابد به این ترتیب است:

شمع حدود ۱۲ لومن

چراغ قوه‌های معمولی حدود ۱۰۰ لومن

لامپ ۴۰ وات حدود ۴۵۰ لومن

لامپ ۱۰۰ وات حدود ۱۶۰۰ لومن

خورشید در یک روز آفتابی حدود ۱۰۰۰۰۰ لومن


مفهوم انسی لومن (Ansi Lumen)

همانطور که گفته شد لومن واحد اندازه گیری شدت نور یک منبع است. میزان لومن واحد اندازه‌گیری بسیار مناسبی برای وسایلی مانند لامپ است. یعنی وقتی شما می‌خواهید لامپی خریداری کنید بهتر است به جای اینکه به وات آن لامپ توجه کنید به لومن آن دقت نمایید، ولی برای ویدئو پروژکتورها این معیار دقیقی نیست. در واقع زمانی که ما از واحد Lumen در مورد یک ویدئوپروژکتور  صحبت می‌کنیم در عمل داریم از میزان شدت نور لامپ آن صحبت می‌کنیم. این مهم هست ولی همه ماجرا نیست چون وقتی که لامپ از خود نور منتشر می‌کند تا زمانی که آن نور به دیوار یا پرده یا صفحه‌ای که تصویر برروی آن تشکیل می‌شود برسد مقداری از شدت خود را از دست می‌دهد. همچنین میزان نور دریافتی در هر نقطه پرده نمایش به علت تفاوت زاویه ویدئو پروژکتور نسبت به آن، متفاوت خواهد بود. برای اینکه معیار دقیق‌تری به وجود بیاید موسسه استاندارد آمریکا واحد Ansi Lumen را برای ویدئوپروژکتورها پیشنهاد داده است. برای محاسبه انسی لومن یک ویدئو پروژکتور، در شرایط آزمایشگاهی و تعریف شده، میزان نور منتشر شده از آن در ۹ قسمت مختلف پرده محاسبه شده و سپس میانگین گرفته می‌شود (به این دلیل که با توجه به زاویه نور دریافتی در هر یک از آن ۹ منطقه متفاوت است).

نحوه اندازه گیری انسی لومن در ویدئو پروژکتور


برای استفاده در هر محیطی چه میزان Ansi Lumens مناسب است؟

همانطور که گفته شد برای محیط‌های متفاوت ویدئو پروژکتورهایی بازه متفاوتی از Ansi Lumens نیاز است. هرچه نور محیط بالاتر باشد، فاصله دستگاه از پرده بیشتر باشد و نیاز به تصویر بزرگتری باشد دستگاه‌های با انسی لومن بالاتر نیاز هست. برای کمک به تصمیم‌گیری پیشنهاداتی برایتان داریم. ولی توجه کنید که در نهایت شرایط هر محیط متفاوت است و خودتان باید به جمع‌بندی نهایی برسید.


سینمای خانگی در اتاق‌های کوچک

اگر می‌خواهید به تنهایی با همسر یا اعضا خانواده در محیط کوچکی (مانند اتاق خواب) در داخل خانه فیلم ببینید ویدئو پروژکتورهایی با حدود ۱۰۰ لومن به بالا کفایت می‌کنند. این محیط‌ها چند ویژگی دارند که نیاز شما به ویدئو پروژکتورهای گران‌قیمت را که شدت نور بالایی دارند از بین می‌برند:

  • تاریک نمودن این محیط‌ها ساده است.

  • فاصله دستگاه تا پرده کم است (معمولا ۲ تا ۳ متر).

  • اندازه تصویر ایده‌آل حدود ۸۰ تا ۱۲۰ اینچ است.


سینمای خانگی در فضاهای بزرگ خانه

اگر ترجیحتان این است که از ویدئو پروژکتور در اتاق نشیمن یا پذیرایی استفاده کنید باید به سراغ ویدئو پروژکتورهایی بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ انسی لومن بروید. میزان دقیق نسبت به فاصله و نور محیط در زمان استفاده، متفاوت است. اگر می خواهید تصویری در حدود ۱۶۰ اینچ داشته باشید و محیط هم می‌توانید به اندازه کافی تاریک کنید، دستگاهی با حدود ۳۰۰ انسی لومن مناسب است.


اتاق جلسات و کلاس‌های کوچک

برای اتاق‌های جلسات و کلاس‌های کوچک که در آنها چند نفر بیشتر حضور ندارند و می‌توان به اندازه کافی نیز تاریک کرد دستگاه‌هایی بین ۲۵۰ تا ۶۰۰ انسی لومن مناسب هستند. در صورتی که امکان تاریک کردن مناسب وجود ندارد و محیط کمی نور دارد دستگاه‌هایی با ۳۵۰ تا ۱۰۰۰ انسی لومن و اگر قرار است در روشنایی کامل استفاده شود بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ انسی لومن در نظر بگیرید.


اتاق جلسات و کلاس‌های بزرگ

برای اتاق‌های جلسات و کلاس‌های بزرگ نسبت به میزان تاریک یا روشنایی محیط بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ انسی لومن در نظر بگیرید. میزان دقیق نسبت به کنترل شما بر نور و فاصله دستگاه تا پرده متفاوت است.


اتاق‌های بسیار بزرگ، سال‌های کنفرانس

در چنین فضاهایی معمولا دستگاه با فاصله بسیار زیاد از پرده قرار می‌گیرد و محیط را هم چندان نمی‌توان تاریک کرد. برای این محیط‌ها به دستگاه‌هایی بیش از ۲۰۰۰ انسی‌ لومن فکر کنید.


کمپ و فضاهای باز

یکی از فعالیت‌های جذاب در کمپ، می‌تواند فیلم دیدن باشد. تصور کنید در فضای باز و هوای خوب بنشینید و با دوستانتان فیلم ببنید. اگر تعداد افراد محدود است و قرار هم هست در شب و زیر نور ستاره‌ها از ویدئو پروژکتور استفاده کنید دستگاه‌هایی با حدود ۲۰۰ لومن تا ۵۰۰ لومن کفایت می‌کنند. خوبی این دستگاه‌ها کوچک بودن و حمل راحت آنهاست. ولی اگر تعداد افراد بیشتر است و بنابر این نیاز به صفحه بزرگتر دارید بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ انسی لومن می‌تواند انتخاب بیشتری باشد. اگر می‌خواهید در فضای باز و زیر نور از ویدئو پرژکتور استفاده کنید به سراغ دستگاه‌های بالای ۱۵۰۰ انسی لومن بروید.

ویدئو پروژکتور در کمپ و مسافرت


متوجه استفاده از انسی لومن و لومن به جای یکدیگر باشید

به طور تکنیکی زمانی که در ویدئو پروژکتور از لومن صحبت می‌شود باید منظور قدرت نوردهی لامپ آن باشد و زمانی که منظور شدت نور تصویر تشکیل شده در صفحه است باید از انسی لومن استفاده کرد. در بسیاری از موارد این دو به سهو یا عمد به جای یکدیگر استفاده می‌شود. برای اینکه اشتباه نکنید به دو نکته توجه داشته باشید:

تفاوت لومن و انسی لومن در ویدئو پروژکتور

 

۱- اندازه و قیمت دستگاه

اندازه و قیمت دستگاه با میزان توان تولید نور در ویدئو پروژکتورهای متداول ارتباط دارد. اگر دیدید یک دستگاه کوچک یا ارزان مدعی ۲۵۰۰ لومن است، می‌توانید مطمئن باشید از قدرت نوردهی لامپ صحبت می‌کند ولی اگر همین دستگاه زده بود ۱۰۰ لومن در واقع منظورش انسی لومن است.

 

۲- تبدیل لومن به انسی لومن

اگر دو دستگاه دارید که یکی مشخصاتش را بر حسب لومن و دیگری بر حسب انسی لومن نوشته است می‌توانید با تبدیل نمودن حدودی به یکدیگر، آنها را مقایسه کنید. همانطور که گفته شد انسی لومن می‌بایست در شرایط آزمایشگاهی و طبق یک سری پارامترهای محیطی و با دقت اندازه گرفته شود ولی به عنوان یک راه حل دم‌دستی می‌توانید لومن یک دستگاه را بر عدد ۲.۴ تقسیم کنید تا به طور حدودی انسی لومن احتمالی آن را به دست آورید. یعنی اگر دستگاهی زده بود ۱۵۰۰ لومن و می‌دانید منظورش قدرت لامپ آن است می‌توانید این عدد را بر ۲.۴ تقسیم کنید و عدد حاصل که حدود ۶۲۵ است، انسی لومن احتمالیش خواهد بود. همچنین اگر انسی لومن را دارید، اگر آن را به ۲.۴ ضرب کنید عدد حاصل حدودی از شدت نور لامپ دستگاه خواهد بود.

..

لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید