تبلت گرافیکی یا مانیتور طراحی! کدام را بخریم؟

تبلت گرافیکی یا مانیتور طراحی! کدام را بخریم؟
برای بسیاری افراد بخصوص آن‌هایی که می‌خواهند برای اولین بار، یک تبلت گرافیکی بخرند، انتخاب میان مانیتور طراحی و تبلت گرافیکی بدون مانیتور، چالش مهمی است.

تبلت گرافیکی یا مانیتور طراحی! کدام را بخریم؟

برای بسیاری افراد بخصوص آن‌هایی که می‌خواهند برای اولین بار، یک تبلت گرافیکی بخرند، انتخاب میان مانیتور طراحی و تبلت گرافیکی بدون مانیتور، چالش مهمی است. ‌در این مطلب قصد داریم تا به بررسی این موضوع بپردازیم و کمک کنیم تا برای تصمیم‌گیری افکارتان را منظم کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

مانیتور طراحی و تبلت گرافیکی هر دو دقیقا کار مشابهی انجام می‌دهند. به استفاده‌کننده اجازه می‌دهند تا با استفاده از یک قلم دیجیتال یا به‌طور عام‌تر، قلم نوری، با کامپیوتر ارتباط برقرار کرده، طراحی کنند و بنویسند.

 ۱. جایی که نگاه می‌کنیم!

در اصل تفاوت مهم این دو وسیله، جایی است که به آن نگاه می‌کنیم! در مانیتور طراحی درست مثل زمانی که روی کاغذ طراحی می‌کنیم یا می‌نویسیم به همان صفحه نگاه می‌کنیم، چون صفحهٔ نمایش، همان صفحهٔ کار است، ولی در تبلت گرافیکی روی صفحه کار می‌کنیم، اما نگاهمان به مانیتور است. این موضوع بسیار مهمی است. اگر کاری که می‌کنید نیاز به تمرکز زیادی روی جزییات داشته باشد، در این حالت احتمالا استفاده از مانیتور طراحی بازدهی و دقت کارتان را افزایش می‌دهد. چون اولا، از فاصلهٔ نزدیک‌تری به صفحه نگاه می‌کنید، دوما، انعطاف بیشتری برای حرکت قلم بر روی صفحه دارید و سوما، مقیاس خطوطی که می‌کشید، دقیقا به همان اندازه‌ای است که قلم را حرکت می‌دهید. همچنین بهتر می‌توانید زاویه و جهت دقیق خطوط را تعیین کنید. توجه کنید که وقتی از تبلت گرافیکی استفاده می‌کنید، میزان نسبت منطقه فعال تبلت گرافیکی به مانیتور متفاوت است. بنابر این مثلا اگر قلم را یک سانتی‌متر حرکت می‌دهید، آن وقت بسته به این نسبت، ممکن است خطی سه سانتی‌متری رسم شود. در حالی که در مانیتور طراحی چون این دو بر هم منطبق هستند (در واقعی یکی هستند) این مشکل مرتفع می‌شود. در این شرایط تمرکز و کار برروی جزییات ساده‌تر می‌شود. همچنین چون دقیقا نگاهتان به قلم هست و صفحه کار را زیر آن می‌بینید، تعیین جهت و ایجاد زاویهٔ دقیق‌ ساده‌تر خواهد بود.

۲. فضای کاری

مانیتور طراحی چون به عنوان یک صفحه نمایش اضافی عمل می‌کند در نتیجه باعث می‌شود تا فضای کاری بیشتری در اختیار داشته باشید. می‌توانید در حالی که روی مانیتور طراحی کار می‌کنید پنل‌ها، ابزار و پنجره‌ها را روی مانیتور کامپیوتر منظم کنید. اینطوری کار کردن ساده‌تر و سریع‌تر می‌شود.

۳. ارگونومی و سلامتی

در این بخش می‌توان گفت تبلت‌های گرافیکی بسیار ارگونومیک‌تر هستند. زمان که از مانیتور طراحی استفاده می‌کنید سر به سمت پایین خم هست. این موضوع فشار زیادی برروی گردن می آورد. در حالی که در زمان استفاده از تبلت گرافیکی چون به مانیتور نگاه می‌کنید سر به صورت صاف قرار می‌گیرد و بنابر این وزن روی گردن بسیار کمتر می‌شود. استفاده روزمره از مانیتورهای طراحی در ساعات طولانی احتمالا مشکلات در گردن و کمر را افزایش می‌دهد. به همین خاطر تولیدکنندگان مانیتور طراحی حالت خاموش کردن صفحه نمایش را هم در نظر گرفته اند. این قابلیت به این شکل عمل می‌کند که استفاده کنندگان مانیتور طراحی بتوانند آن را در عمل به یک تبلت گرافیکی تبدیل کنند و زمانی را با گردن و سر صاف به مانیتور نگاه نمایند تا احتمال آسیب دیدگی کمتر شود و گردن فرصت استراحت پیدا کند.

۴. حمل‌ونقل و آسیب‌پذیری

حمل و نقل تبلت‌های گرافیکی بسیار ساده‌تر است. آنها جمع و جورتر و سبک‌تر هستند. همچنین آسیب‌پذیری کمتری نسبت به مانیتورهای طراحی دارند. مانیتورهای طراحی به دلیل اینکه صفحه آنها از جنس شیشه است بسیار شکننده می‌باشند و فقط باید در زمانی مدنظر قرار بگیرند که مطمئن باشید همواره در جایی ثابت از آنها استفاده می‌کنید.

۵. قیمت

از هر چه بگذریم سخن پول مهم‌تر است! اختلاف قیمت بین تبلت گرافیکی و مانیتور طراحی بسیار زیاد است. بنابر این میزان بودجه‌ای که می‌بایست درنظر گرفته شود مساله‌ای است که به آن باید فکر نمود. بخصوص برای شرکت‌ها، سازمان‌ها موسسات آموزشی که نیاز به تعداد زیادی از این وسایل دارند این ارقام بسیار جدی می‌شوند.

جمع‌بندی

بهترین کار این است که فقط زمانی به سراغ خرید مانیتور طراحی بروید که مطمئن شده‌اید تبلت گرافیکی پاسخگوی نیازهایتان نیست. اگر این اولین بار است که می‌خواهید به سراغ استفاده از قلم دیجیتال بروید پیشنهاد می‌کنیم کارتان را با تبلت گرافیکی آغاز نمایید. به مرور اگر دیدید که واقعا جوابگویتان نیست آن وقت به مانیتور طراحی فکر کنید. اگر تازه می‌خواهید طراحی دیجیتال را شروع کنید یا به کلاس‌های آن بروید باز هم بهتر است گزینه اولتان تبلت گرافیکی باشد. چون مانیتور طراحی گران است و اگر در ادامه راه از طراحی دیجیتال منصرف شدید هزینه بالایی به روی دستتان خواهد گذاشت. اساسا بهتر است آن کسی مانیتور طراحی را انتخاب کند که دقیقا می‌داند چه نیازی دارد و چرا آن را انتخاب می‌کند.

..

لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید