مقایسه تبلت گرافیکی و قلم نوری Huion HS610 و Huion H610X

مقایسه تبلت گرافیکی و قلم نوری Huion HS610 و Huion H610X
دو تبلت گرافیکی پرفروش HS610 و H610X از برند هویون به علت ویژگی‌های نزدیک به هم باعث سردرگمی خریداران در انتخاب میان آنها می‌شوند. در این مطلب قصد داریم نگاهی جامع به این دو تبلت گرافیکی بیاندازیم.

مقایسهٔ دو تبلت گرافیکی از هویون: HS610 vs H610X

مقایسه تبلت گرافیکی HS610 و H610X

در میان محصولات محصولات هویون دو تبلت گرافیکی HS610 و H610X به علت ویژگی‌های نزدیک به هم (به‌خصوص از لحاظ سایز و قیمت)، باعث سردرگمی خریداران در انتخاب میان آنها می‌شوند. از این رو، در این مطلب قصد داریم نگاهی جامع به این دو تبلت گرافیکی انداخته و شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی کرده تا ببینیم چطور می‌توان مدلی متناسب با کارایی موردنظرمان را انتخاب کنیم.

بسته‌بندی دو مدل تبلت گرافیکی HS610 و H610X

معرفی کلی
مدل HS610 پیش از دوران همه‌گیری کرونا معرفی شد و جای مدل کلاسیک و محبوب هویون یعنی H1060P را گرفت. در طراحی آن توجه بسیاری روی امکانات جانبی مثل تعداد زیاد کلیدهای میانبر و حلقه لمسی شده است.
مدل H610X Inspiroy در دوران پاندمی کرونا ارائه شد و از دو جنبه، جلب توجه می‌کند. نخست اینکه عضوی از سری HX است (همراه با مدل‌های دیگر این سری یعنی H580X و H420X)، سری‌ای که به مناسبت دهمین سال تاسیس هویون و به عنوان محصول یادبود این رویداد عرضه شد و به همین مناسبت برای نخستین بار بر روی جعبه‌های آنها، کاراکتر قهرمان هویون نقش شده است. همچنین با توجه به شرایط ویژه دوران کرونا و استفاده گسترده از تبلت‌های گرافیکی در دور کاری و آموزش‌های راه‌ دور، در این سری از محصولات تاکید برروی کارایی بالا، ارائه قابلیت‌های اصلی و قیمت پایین‌تر بوده است.

بعد از این مقدمه نگاهی کنیم به ویژگی‌های این دو مدل و مقایسه‌شان با یکدیگر.

ابعاد، وزن و طراحی ظاهری
هر دو این تبلت‌ها دارای ضخامت یکسانی در حدود ۸ میلی‌متر هستند ولی از لحاظ ابعاد و وزن، H610X کمی جمع و جورتر می‌باشد. این تبلت گرافیکی دارای طول حدود ۵/۳۲۴ میلی‌متر (حدود ۵/۳۲ سانتی‌متر) و عرض ۶/205 میلی‌متر (حدود ۵/۲۰ سانتی‌متر)  است. در مقابل HS610 حدود ۳۵۰ میلی‌متر (۳۵ سانتی‌متر) طول و ۸/۲۱۱ میلی‌متر (حدود ۲۲ سانتی‌متر) عرض دارد. به لحاظ وزن H610X وزن بسیار کمتری دارد. درحالی که وزن آن حدود 515 گرم است،‌ وزن HS610 به ۶۰۰ گرم می‌رسد. از لحاظ ظاهری نیز دو مدل تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند. هر دو تنها به رنگ مشکی عرضه می‌شوند و ظاهری نزدیک به‌ هم دارند. تنها با توجه به اینکه H610X نسخه یادبود دهمین سال تاسیس هویون است لوگو Huion در آن با رنگ طلایی حک شده است که البته جلوه زیبایی نیز دارد.

نتیجه: H610X جمع‌ و جور تر و سبک‌تر است. بخصوص اگر نیاز به حمل و نقل تبلت گرافیکی خود دارید به این موضوع توجه کنید. 

ابعاد، وزن و طراحی ظاهری

ناحیهٔ فعال
ناحیهٔ فعال به بخشی از صفحه تبلت گرافیکی گفته می‌شود که قلم دیجیتال روی آن کار می‌کند. این ناحیه به‌طور معمول کوچک‌تر از ابعاد خود تبلت گرافیکی است و ناحیه غیرفعالی نیز در حاشیه آن وجود دارد.
ناحیه فعال در هر دو مدل روی کامپیوتر دقیقا یکسان است. به این ترتیب هر دو دارای ناحیه فعالی برابر 254 میلی‌متر )حدود ۵/۲۵ ‌سانتی‌متر) طول و ۸/۱۵۸   میلی‌متر )حدود ۱۶ سانتی‌متر) عرض هستند. در هنگام کار با اندروید طول فضای کاری مجدد یکسان هست و هر دو دارای ناحیه فعالی به طول ۱۵۸.۸ میلی‌متر (حدود ۱۶ سانتی‌متر) می‌باشند ولی عرض ناحیه فعال HS610 مقداری بیشتر است. در حالی که عرض ناحیه فعال در این مدل ۳/۹۹ میلی‌متر (حدود ۱۰ سانتی‌متر است) عرض ناحیه فعال H610X برابر ۴/۷۹ میلی‌متر (حدود ۸ سانتی‌متر است)

نتیجه: در صورتی که روی کامپیوتر به طراحی می‌پردازید این دو مدل هیچ تفاوتی برایتان نخواهند داشت. اما اگر به طور جدی و به دفعات زیاد از اتصال تبلت گرافیکی به گوشی اندرویدی برای طراحی استفاده می‌کنید با توجه به اینکه ناحیه فعال HS610 روی اندروید دارای عرض کمی بیشتر است می‌تواند گزینه بهتری باشد. البته همچنان به این موضوع توجه کنید که اگر استفاده از گوشی به معنای جا به جایی بیشتر تبلت است، به قابل حمل‌تر بودن H610X به علت جمع‌ و جورتر بودنش باید توجه کنید. 

قلم نوری
هر دو مدل از قلم PW100 استفاده می‌کنند که دارای نرخ وضوح 5080 LPI است. این مدل قلم بدون باطری، تقریبا به استاندارد بسیاری از تبلت‌های گرافیکی نسل فعلی هویون تبدیل شده است. یکی از ویژگی‌های این قلم قیمت مناسب آن برای جایگزینی می‌باشد. به طور مثال مدل HS611 از قلم PW500 استفاده می‌کند که چون کاربرد آن بیشتر در مدل‌های دارای صفحه نمایش است قیمت بسیار بالایی دارد و عملا در صورت آسیب دیدن باید هزینه زیادی برای جایگزینی آن نمود. در دو مدل فعلی یعنی HS610 و H610X چون از PW100 به عنوان قلم فراگیر هویون استفاده می‌شود، این قیمت بسیار پایین‌تر است.

نتیجه: هر دو مدل از قلم PW100 بهره‌ می‌گیرند و از این نظر تفاوتی میانشان نیست.

قلم نوری

مشخصات فنی
هر دو مدل دارای حساسیت به فشار قلم تا 8192 سطح هستند. همچنین حداقل فاصله تشخیص قلم  تا صفحه (Reading Height) در آنها ۱۰ ‌میلی‌متر است. نرخ گزارش دهی (Report Rate) نیز در هر دو بیش از ۲۲۰ باردرثانیه است. هردو توانایی تشخیص زاویه قلم تا ۶۰ درجه را دارند.  

نتیجه: مشخصات فنی اصلی در هر دو مدل دقیقا یکسان است. 

مشخصات فنی

امکانات جانبی
در مدل HS610 انواع دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی برای کمک به طراحانی که عادت به تعریف میانبرها برای سرعت دادن به کارها هستند در نظر گرفته شده است. این مدل دارای ۱۲ دکمه فیزیکی قابل برنامه‌ریزی، ۱۶ دکمه مجازی قابل برنامه‌ریزی و یک حلقه با قابلیت لمسی است. با تعریف این موارد می‌توانید تنها با فشر دادن دکمه موردنظر، فرمان تعریف شده (مثلا کپی یا چسباندن) را به انجام برسانید. در مقابل H610X با توجه به اینکه مطابق تعریف کلیه محصولات خانواده Inspiroy تمرکزش روی ارائه امکانات اصلی است دارای تنها ۸ دکمه قابل برنامه‌ریزی می‌باشد.

نتیجه: اگر از آن دسته افرادی هستید که عاشق برنامه‌ریزی کردن دکمه‌های میانبر هستند تبلت HS610 گزینه مناسب‌تری برایتان است ولی اگر از چنین دکمه‌هایی استفاده نمی‌کنید یا استفاده از دکمه‌های میانبر صفحه کلید را ترجیح می‌دهید بنابر این تفاوتی میان دو مدل برایتان وجود نخواهد داشت.

امکانات جانبی

نحوهٔ اتصال
اتصال هر دو مدل از طریق سیم انجام می‌شود. در HS610 از درگاه Micro USB به منظور برقراری ارتباط با کامپیوتر یا گوشی اندرویدی بهره گرفته شده ولی در H610X درگاه USB C به این منظور در طراحی لحاظ شده است. هرچند که هر دو مدل را می‌توان با استفاده از مبدل به درگاه متفاوتی وصل کرد.

نتیجه: با توجه به امکان استفاده از مبدل برای تبدیل درگاه‌ها تفاوت خاصی وجود ندارد. ولی اگر به طور دائم می‌خواهید تبلت گرافیکی را به گوشی اندرویدی متصل سازید شاید استفاده از مبدل کمی دست و پا گیر باشد و بهتر باشد تبلتی را انتخاب کنید که مناسب درگاه استفاده شده در گوشی‌تان باشد. 

بسته‌بندی و اقلام همراه
هر دو مدل دارای بسته‌بندی بسیار حرفه‌ای هستند. در بسته هر دو علاوه بر خود تبلت گرافیکی یک عدد قلم PW100، یک نگهدارنده قلم مدل PH03، ۸ عدد نوک قلم یدک، یک عدد کابل اتصال، یک عدد مبدل USB و دفترچه راهنما قرار گرفته است.

نتیجه: هر دو مدل دارای اقلام مشابهی در بسته خود هستند. 

بسته‌بندی و اقلام همراه

قیمت
به لحاظ قیمتی H610X بسیار اقتصادی‌تر است. قیمت بین المللی این مدل حدود ۲۰ درصد ارزانتر از مدل HS610 است. در ایران هم به طور معمول H610X قیمتی به‌مراتب کمتر از HS610 دارد که با توجه به امکانات یکسان دو مدل آن را ارزشمندتر می‌کند. 

جمع‌بندی
انتخاب میان این دو مدل بیشتر سلیقه‌ای است و پارامترهای معدودی وجود دارد که در دو مدل تفاوتی را به وجود بیاورند که هنگام انتخاب به راحتی بشود مدل موردنظر را برگزید. ولی با توجه به موارد بالا و تجربه‌ای که وجود دارد به طور خلاصه می‌توانیم به شکل زیر پیشنهاد انتخاب بدهیم:

انتخاب برای طراحی و تصویرسازی روی کامپیوتر
اگر طراح و تصویرسازی هستید که بیشتر اوقات روی کامپیوتر به کار می‌پردازید نکته‌ای که در انتخاب میان دو تبلت می‌تواند مهم باشد، قیمت و علاقه شما به کلیدهای اضافی برای تعریف انواع میانبرهاست. اگر اهل میانبرها و کلیدهای اضافی نیستید یا ۸ کلید میانبر موجود در مدل H610X برایتان کافی است، بنابر این با توجه به قیمت‌ پایین‌تر آن را انتخاب کنید. اگر داشتن انواع کلیدهای میانبر برایتان انقدر مهم است که این تفاوت قیمت را توجیه کند بنابر این HS610 مناسب شما خواهد بود.

انتخاب برای طراحی و تصویرسازی روی گوشی
گزینه H610X جمع و جورتر و قابل حمل‌تر است ولی در مقابل فضای فعال HS610 برای کار در اندروید اندکی بزرگتر است. همچنین H610X از درگاه USB C و HS610‌ از Micro USB استفاده می‌کند. هنگام انتخاب این عوامل را درنظر بگیرید.

راست دست،‌ چپ دست
برخی از افراد چپ دست نسبت به حلقه لمسی HS610 گله دارند و می‌گویند در هنگام کار این حلقه مزاحم کارشان است و ناخودآگاه آن را لمس می‌کنند. بنابر این اگر چپ دست هستید شاید لازم باشد این مساله را بررسی کنید.

انتخاب برای تدریس و کارهایی غیر از طراحی
با توجه به قیمت پایین‌تر H610X و امکانات اصلی یکسان با HS610،  این مدلی مناسبتر برای معلمان،‌ استادان و دانش آموزان و دانشجویان و همه کسانی است که از تبلت برای کارهایی به غیر از طراحی بهره می‌گیرند.

 

..

لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید